پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
۱
· اوولوسیونیسم به آموزه متافیزیکی (غیردیالک تیکی) توسعه اطلاق می شود.
۲
· اوولوسیونیسم، توسعه را با اوولوسیون یکی می انگارد و مفهوم «اوولوسیون» را به معنی تغییرات کمی صرف، رشد کمی صرف کیفیت های از قبل آماده می داند.
۳
· آموزه دیالک تیکی توسعه ـ اما ـ توسعه را وحدتی از تغییرات کمی و کیفی، تدریجی و جهشی، پیوسته و گسسته، سیستم نگهدار و سیستم شکن، اوولوسیونی و روولوسیونی (انقلابی) می داند.
۴
· اگر یکی از دو فرم فوق الذکر توسعه را از هم جدا کنیم و به طور یکجانبه مطلق نمائیم، آنگاه آموزه توسعه ئی را به دست می آوریم که توسعه را یا به مثابه تغییر صرفا کمی، لاینقطع و پیوسته تصور می کند و یا به مثابه جهش های کیفی که به طور بی واسطه رخ می دهند.
۵
· مورد اول این درک متافیزیکی توسعه را اوولوسیونیسم می نامند:
الف
· اوولوسیونیسم به طور یکجانبه، گشتاور تغییرات تدریجی کمی را عمده می کند.
ب
· اوولوسیونیسم به طور یکجانبه، گشتاور تداوم و یا پیوست را عمده می کند.
پ
· اوولوسیونیسم به طور یکجانبه، گشتاور تغییرات جهشی و گسست در روندهای توسعه را انکار می کند.
ت
· اوولوسیونیسم همه چیزها و پدیده ها را ازلی (از ازل موجود) تصور می کند که تحت شرایطی فقط به صورت نطفه ای و غیر قابل ادراک حسی وجود داشته اند.
پ
· اوولوسیونیسم توسعه (تکامل) را در بزرگتر و یا کوچکتر شدن کیفیت های موجود خلاصه می کند و آن را روند رشد ساده می داند و بس.
ت
· در چارچوب اوولوسیونیسم، نحوه تشکیل کیفیت های جدید، توسعه ماده از نازل به عالی قابل درک نیست و یا باید برای توضیح آن، دست به دامن اصل ماورای طبیعی شد.
· زیرا کیفیت ازلی که شکوفا می شود، بی آنکه تغییر کیفی پیدا کند، باید حاوی منشاء ماورای تجربی (ترانسندنتال) باشد، مثلا مخلوق خدا باشد.
ث
· از این رو ست که اوولوسیونیسم، نتایج نهائی ایدئالیستی را ناگزیر در بطن خود دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر