۱۳۹۸ آذر ۱۰, یکشنبه

سیری در شعری از اخوان تحت عنوان «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» (۵)


ویرایش و تحلیل
از
ربابه نون
 
۱
همه کشتزارانت، از دیم و فاراب
همه دشت و در، جوی و جر دوست دارم

کویرت چو دریا و کوهت چو جنگل
همه بوم و بر، خشک و تر دوست دارم

معنی تحت اللفظی:
من
 مزارع تو 
را
از دیم تا فاریاب (دهستان هایی در حوالی رشت)
و
دشت ها و دره ها و رودها و جویبارهای تو
را
کویر و دریا و کوه و جنگل تو
را
دوست دارم.
 
 اخوان
 در این دو بیت شعرش
تعریفی از مفهوم بوم و بر
ارائه می دهد.
 
خواننده و شنونده این شعر اخوان 
هم
انتظاری جز این ندارد.
 
۲
شهیدان جانباز و فرزانه ات را
که بودند فخر بشر دوست دارم

به لطف نسیم سحر، روحشان را
چنان چون ز آهن جگر دوست دارم

هم افکار پر شورشان را که اعصار
از آن گشته زیر و زبر دوست دارم

هم آثارشان را، چه پند و چه پیغام
و گر چند سطری خبر دوست دارم

من آن جاودان یاد مردان که بودند
به هر قرن چندین نفر دوست دارم
 
معنی تحت اللفظی:
من
دوستدار شهدای فداکار و فرزانه ات
هستم
که
تعداد انگشت شماری در هر قرن
بوده اند
و 
فخر بشریت 
بوده اند
و
روح شان
لطافت نسیم سحر
را
داشته است
و
افکار پرشورشان
اعصار
را
زیر و زبر کرده اند
و
آثارشان
گاه پیغام و پند و گاه خبر بوده اند.

اخوان
در این فراز از شعرش
دست به نخبه ستایی اغراق آمیز و شبه فاشیستی می زند
و
حتی
اعتنایی
به
توده مولد و زحمتکش زجر کشیده این سامان و جهان
ندارد.
 
 
تئوری نخبگان
یکی از مهم ترین تئوری های فاشیسم و فوندامنتالیسم
است
که
مخترعش
گاسه
فاشیست اسپانیایی
است.
 
۳
همه شاعران تو وآثارشان را
به پاکی نسیم سحر دوست دارم

ز فردوسی، آن کاخ افسانه کافراخت
در آفاق فخر و ظفر دوست دارم

ز خیام، خشم و خروشی که جاوید
کند در دل و جان اثر دوست دارم

ز عطار، آن سوز و سودای پر درد
که انگیزد از جان شرر دوست دارم

وز آن شیفته شمس، شور و شراری
که جان را کند شعله‌ور دوست دارم

ز سعدی و از حافظ و از نظامی
همه شور و شعر و سمر دوست دارم
 
معنی تحت اللفظی:
من دوستدار شعرای تو هستم
که
آثارشان 
به
پاکی نسیم سحر بوده اند:
فردوسی
که
قصر افسانه ای ساخته است.
 
خیام
که
در
دل ها 
خشم و خروش بر انگیخته است.

عطار
که
جان 
را
به درد و سوز افکنده است
و
شعر و شور سمر (؟) سعدی و حافظ و نظامی
را
هم
دوست دارم.

اخوان
در این فراز از شعرش
به
ستایش 
از 
نخبگان فکری (ادبی و هنری، فلسفی، عرفانی)
می پردازد.
 
اخوان
را
می توان
یکی از مهم ترین مبلغان پوئه تیکی تئوری فاشیستی نخبگان
محسوب داشت.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر