شین میم شین
نه اندیشه
مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن
مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار
فراگرفت.
۱
به قدرت، نگهدار
بالا و شیب
خداوند دیوان
روز حسیب
معنی
تحت اللفظی:
خدا
با
توسل به قدرت
حافظ
نابرابری های طبیعی و جامعه ای
و
رئیس
محاکمه در روز محشر
است.
سؤال
سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک ط و ت
را
به شکل دیالک تیک بالا و شیب بسط و تعمیم می دهد
و
خدا
را
حافظ این دیالک تیک جا می
زند.
جواب
سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک طبقه
حاکمه و توده
را
به شکل دیالک تیک بالا و شیب بسط و تعمیم می دهد
و
خدا
را
حافظ این دیالک تیک جا می
زند.
سؤال
این
به معنی ن کردن پدیده های جامعه بشری است.
جواب
این
به معنی ناتورالیزه کردن پدید های جامعه بشری است.
۲
به قدرت، نگهدار
بالا و شیب
خداوند دیوان
روز حسیب
خدا
در
فلسفه سعدی
مخالف
سرسخت برابری انسان ها ست.
خدا
ضمنا
رئیس
دادگاه در روز کذایی قیامت است.
سؤال
این است
که
اگر واقعا خدا موجد و حافظ
نظام اجتماعی ـ اقتصادی مبتنی بر استثمار و ستم طبقاتی است، دیگر روز حساب و باز
خواست چه معنی پیدا می کند؟
در آن صورت باید خود خدا به
محاکمه کشیده شود و دلیلی برای بی عدالتی مخوف در جامعه و جهان ارائه دهد، نه رعیت
بی پناهی که برایش حتی ژنده ای جهت ستر
عورت خود و کودکانش باقی نمی گذارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر