مرتضی محیط
(متولد ۱۳۱۴ در شوشتر خوزستان)
نویسنده و پژوهشگر
مقیم کالیفرنیا
حوزهٔ فعالیت او بیشتر در زمینهٔ مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.
وی از حامیان جنبش سبز و از مخالفان حملهٔ نظامی به ایران است و آن را با هدف نابودی ایران تحت عنوان دخالت بشردوستانه میداند.
یادداشتی بر مفهوم "چپ ملی" در دیدگاه دکتر مرتضی محیط
نویدنو
تلخیص، ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور
تز پنجم پامنبری ها:
۱
کمونیست ها
بر اساس آموزش های مانیفست کمونیستی مارکس و انگلس
به
اتحاد جهانی طبقه کارگر و همه زحمتکشان جهان
علیه بورژوازی
به عنوان یک طبقه جهانی
اعتقاد دارند .
این طرز استدلال پامنبری های محیط
به ظاهر
مارکسیستی
ولی
در واقع
ضد مارکسیستی است.
اگرچه اسامی مارکس و انگلس و مانیفست حزب کمونیست
را
یدک می کشد.
چرا و به چه دلیل
ما
به
این نتیجه می رسیم؟
۲
کمونیست ها
بر اساس آموزش های مانیفست کمونیستی مارکس و انگلس
به
اتحاد جهانی طبقه کارگر و همه زحمتکشان جهان
علیه بورژوازی
به عنوان یک طبقه جهانی
اعتقاد دارند .
ایراد اساسی این طرز استدلال پامنبری های محیط
در تکیه گاه استدلالی آنها ست:
در
پایه و اساس قرار دادن حکمی از کلاسیک های مارکسیسم است:
چون در مانیفست حزب کمونیست
شعار «کارگران جهان متحد شوید» آمده است،
پس
کمونیست ها
«به
اتحاد جهانی طبقه کارگر و همه زحمتکشان جهان
علیه بورژوازی
به عنوان یک طبقه جهانی
اعتقاد دارند.»
هر فرد مذهبی
دقیقا
به همین سان استدلال و سفسطه می کند:
او
هم
آیه ای، حدیثی، روایتی و یا خبری
نقل می کند
و
بر اساس آن دگم از اعتقاد خویش دم می زند.
آذری قمی:
«مردی از امام باقر سؤال می کند
که
در این مسئله رأی شما چیست؟
حضرت فرمودند:
من از خود رأی و نظری ندارم.
آنچه من می گویم،
از
پدرم
پدرم
از
پدرش حسین
حسین
از
پدرش علی ابن ابیطالب
علی ابن ابیطالب
از
پیامبر اکرم
پیامبر اکرم
از
جبرئیل
جبرئیل
از
وحی الهی
نقل می کند.»
«اساسا»
اسلام
به
معنی تسلیم است.
و
تقلید
و
اعتقاد به ولایت فقیه
به معنای تسلیم در مقابل نظر فقهی مرجع تقلید و حکم ولی فقیه
است.»
این طرز استدلال
هم
اسکولاستیکی
است
و
هم
دگماتیستی.
۳
کمونیست ها
بر اساس آموزش های مانیفست کمونیستی مارکس و انگلس
به
اتحاد جهانی طبقه کارگر و همه زحمتکشان جهان
علیه بورژوازی
به عنوان یک طبقه جهانی
اعتقاد دارند .
تنها تفاوت بینشی پامنبری ها با مذهبی ها
اوتوریته نظری آندو ست:
برای پامنبری ها اوتوریته نظری مارکس و انگلس اند
و
برای مذهبی ها امام باقر و غیره.
هر دو را می توان اولا نماینده طرز استدلال اسکولاستیکی و دگماتیستی (جزمگرایی) نامید:
احسان طبری و مهرگان و یاران
در این زمینه ید والایی داشته اند.
۳
ایراد بینشی دیگر پامنبری ها
بسان مذهبی ها
سوبژکتیویسم معرفتی آنها ست:
چون مارکس و انگلس و لنین و یا امام باقر و صادق و غیره
چنین گفته اند،
پس حقیقت عینی هم همین است.
هنر احسان طبری
حفظ انبوهی از کلمات قصار هر ننه قمری است.
تنها هنری که احسان طبری ندارد،
خود اندیشی
و
استدلال دیالک تیکی
است.
نقل قول ها
را
اگر از خاطر احسان طبری بزدایند،
حرفی برای گفتن نمی یابد.
۴
کمونیست ها
بر اساس آموزش های مانیفست کمونیستی مارکس و انگلس
به
اتحاد جهانی طبقه کارگر و همه زحمتکشان جهان
علیه بورژوازی
به عنوان یک طبقه جهانی
اعتقاد دارند .
باید
مارکسیستی - لنیینستی چیست؟
اعلام داشت
که
معادلات زیر غلط اند:
آثار مارکس = مارکسیسم
آثارانگلس = مارکسیسم
آثار لنین = مارکسیسم - لنینیسم
از این خبرها نیست.
مارکس و انگلس و لنین
جزو انبیا و ائمه و اولیا و فقها نیستند.
جزو فلاسفه اند.
هر سخن کلاسیک های مارکسیسم
مارکسیستی
و
هر سخن لنین
مارکسیستی - لنیینستی
نیست.
مارکسیستی - لنیینستی چیست؟
۵
کمونیست ها
بر اساس آموزش های مانیفست کمونیستی مارکس و انگلس
به
اتحاد جهانی طبقه کارگر و همه زحمتکشان جهان
علیه بورژوازی
به عنوان یک طبقه جهانی
اعتقاد دارند .
مارکسیستی - لنیینستی
مفاهیم و مقولات و احکام و قوانین تدوین شده در میراث مارکس و انگلس و لنین و غیره است.
به همین دلیل بدون آموزش وسواسمند تعریف استاندارد مفاهیم از هر نوع و از هر رشته فلسفی و علمی وهنری و فقهی
و
تمرین خستگی ناپذیر کاربست آنها
نمی توان اندیشید.
نمی توان
مارکسیست ـ لنینیست، هنرمند، فقیه، دانشمند رشته های متنوع علمی گشت.
به قول کانت:
تفکر
یا
تفکر مفهومی است و یا اصلا تفکر نیست.
بدون آجرهای اولیه مفاهیم (واژه ها، اصطلاحات و غیره)
نه
می توان حکمی (جمله ای، اندیشه ای) فرمولبندی کرد
و
نه
می توان حکم همنوعی را فهمید.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر