پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
ایرج اسکندری
مترجم کاپیتال مارکس
که
واژه همبود
را
به احتمال قوی
مدیون او هستیم.
همبود
(اجتماع)
ادامه
۵۰
·
علت این همبود مبارزاتی در یقین بدان است که سوسیالیسم با
منافع حیاتی همه اعضای جامعه مطابقت دارد.
۵۲
·
همبود مبارزاتی، بیانگر وحدت سیاسی داوطلبانه و آگاهانه و
همبستگی اخلاقی اعضای به لحاظ اجتماعی برابرحقوق جامعه است که آماج مشترک شان
استکمال (به کمال رسانی) سوسیالیسم است.
۵۳
·
مشخصه همبود
سوسیالیستی ـ انسانی عبارت است از گرایش اعضای آن به خدمت حداکثر به جامعه و خویشتن خویش در کار.
۵۴
·
در همبود سوسیالیستی ـ انسانی، قوانین اساسی، هنجارها و
ارزش های (موازین) اخلاق سوسیالیستی و توسعه همه جانبه شخصیت سوسیالیستی تقدم کسب
می کنند.
۵۵
·
از روابط اجتماعی
تحقق یافته، شعور تعلق متقابل اعضای جامعه نشو و نما می یابد.
۵۶
همبود در فلسفه و جامعه شناسی
بورژوایی
۱
·
در فلسفه و جامعه شناسی بورژوایی، «همبود» چه بسا به مثابه چیزی پسیکولوژیکی، روحی و
مستقل از مناسبات تولیدی جامعه استنباط می شود و در مقابل جامعه قرار داده می شود.
·
(یعنی، همبود به مثابه ضد جامعه جا زده می شود. مترجم)
۲
·
اینجا در کانون همبود، احساسات، عواطف و احساس تعلق به
همدیگر قرار داده می شود.
·
(یعنی همبود به مثابه چیزی سوبژکتیو (ذهنی) جا زده می شود.
مترجم)
۳
·
همبود، بویژه به مثابه پیوند درونی در رابطه اجتماعی قلمداد
می شود.
۴
·
ادعا می شود که احساس همبودیت، تعیین کننده خصلت گروه سازی
(دسته بندی) است.
۵
·
ادعا می شود که احساس همبودیت، نقطه آغازین گروه سازی (دسته
بندی) است.
۶
·
گروهی از نمایندگان جامعه شناسی بورژوایی علت تشکیل هبمودها
را احساسات «غیرقابل توضیح» می دانند.
۷
·
تولید مادی به مثابه بنیان کل حیات جامعه در اهمیت کلی اش،
توسط حضرات برسمیت شناخته نمی شود.
۸
·
نمایندگان جامعه شناسی بورژوایی در نهایت، در انگیزه های
فکری همبودها در جا می زنند.
۹
فردیناند تونیس
(۱۸۵۵ ـ ۱۹۳۶)
جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی،
فیلسوف آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
جامعه و همبود
بلحاظ معرفتی ـ نظری طرفدار وحدت
همه علوم بود
·
تأسیس همبود به نظر فردیناند تونیس در رابطه با مسائل زیر
است:
الف
·
در رابطه است باحیات پس از تولد
·
(در رابطه مادر و کودک)
ب
·
در رابطه است با رابطه زن و شوهر با یکدیگر
پ
·
در رابطه است با خانواده
ت
·
در رابطه است با خویشاوندی
۱۰
·
فردیناند تونیس، ضمنا از همبود مکانی دم می زند:
·
همبود مبتنی برهمسایگی
۱۱
·
همبود روحی:
·
همبود مبتنی بر دوستی
۱۲
·
همبود به نظر فردیناند تونیس عبارت است از پیوند درونی و روحی و احساس تعلق به همدیگر
۱۳
·
همبود به نظر فردیناند تونیس مشخصه ماهوی گروه های کوچک،
مراحل توسعه اجتماعی گذرا و ایدئال اجتماعی است.
۱۴
·
جامعه اما به نظر فردیناند تونیس، بر خلاف همبود، چیزی
سازمان داده شده است.
·
چیزی است که به طور تصنعی تشکیل شده است.
·
جامعه در تضاد با همبود «ارگانیک (عضوی) و زنده» است.
۱۵
·
فردیناند تونیس، همه مراحل کاپیتالیستی فرماسیون های
اجتماعی سابق را به مثابه همبود ایدئالیزه می کند (مورد تجلیل قرار می دهد)، که
دلیل تأسیس شان در اراده عاطفی (اراده ذاتی) بوده است.
۱۶
·
شالوده کاپیتالیسم به نظر فردیناند تونیس، عبارت است از
اراده هدف ـ راسیونال (اراده خودسر، خودکامه)، که جامعه است و محکوم به سقوط است.
۱۷
·
همبود به نظر
فردیناند تونیس اما عبارت است از پیوند اجتماعی تنگاتنگ که مستقل از اجبار برونی و
منافع عقلی است.
·
همبود به نظر فردیناند تونیس، وحدت ارگانیکی فکر و اراده
است که تحت فرمان اراده قرار دارد و
خودفرمایی خود را نمودار می سازد.
۱۸
·
انسان ها در همبود
به نظر فردیناند تونیس، با همدیگر پیوند دارند و علیرغم جدایی ها در پیوند می
مانند.
۱۹
·
انسان ها در جامعه
به نظر فردیناند تونیس، جدا از یکدیگرند و علیرغم پیوند، جدا از یکدیگر می
مانند.
۲۰
·
درک فردیناند تونیس از مفاهیم همبود و جامعه به مثابه دو
چیز متضاد با یکدیگر (بدیل و الترناتیو یکدیگر) توسط دیگر ایده ئولوگ های بورژوایی
هم نمایندگی می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر