۱۳۹۷ اردیبهشت ۳, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۲۹)


پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 
جامعه
ادامه


۳۳
  برای ماتریالیسم تاریخی در سایه تئوری فرماسیون اقتصادی جامعه، امکان آن فراهم آمده که به توضیح علمی قاطع و پیگیر روابط میان عضو و طبقه و فرد و جامعه نایل آید و پیوند دیالک تیکی قانونمندی عینی و کردوکار انسانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد

  مراجعه کنید به قانون در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی

۳۴
  برای جامعه شناسی بوررژوایی که به مطلق کردن خصلت شیئیت یافته (چیز واره گشته، کالاپرستی، فتیشیسم کالایی) مناسبات جامعه ای می پردازد، اما رابطه فوق الذکر (روابط میان عضو و طبقه، فرد و جامعه نایل آید و پیوند دیالک تیکی قانونمندی عینی و کردوکار انسانی)، تضاد حل ناپذیری نمودار می گردد 

۳۵
  به همین دلیل، جامعه شناسی بوررژوایی می کوشد تا از آن، کم و بیش به طرز اکلکتیکی (التقاطی) طفره رود و بدین طریق بتواند به تولید مستمر آن از نو بپردازد 

۳۶
هربرت اسپنسر 
(۱۸۲۰ ـ ۱۹۰۳)
فیلسوف و جامعه شناس
مؤسس تئوری اوولوسیون و از پیشقزاولان سوسیال ـ داروینیسم

  این مسئله در جامعه شناسی ایندیویدوئالیستی اسپنسر به طرز واضحی نمودار می گردد

الف
  اسپنسر ایندیویدوئالیسم خود را با اوولوسیونسم قلابی در جامعه شناسی پیوند می زند 
 چگونه؟
ب
  او جنبش و حرکت و توسعه جامعه ای را به مثابه روند همرنگ سازی خود با محیط (میلیوی) خارجی، یعنی به مثابه تشکیل تعادل معین فرد با محیط خارج نمودار می سازد

۳۷

فردیناند تونیس
 (۱۸۵۵ ـ ۱۹۳۶)
جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی، فیلسوف آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
جامعه و همبود
بلحاظ معرفتی ـ نظری طرفدار وحدت همه علوم بود

  تلاش کلاسیک دیگری در زمینه حل این تضاد توسط فردیناند تونیس صورت می گیرد:
  فردیناند تونیس میان دو نوع رابطه میان افراد تفاوت می گذارد:

الف
  فردیناند تونیس پیوند ارگانیکی میان افراد را «همبود» می نامد.

ب
  و پیوند مکانیکی میان افراد را «جامعه» می نامد.

۳۸
گئورگ سیمل 
(۱۸۵۸ ـ ۱۹۱۸)
فیلسوف و جامعه شناس آلمانی
نماینده فرهنگفلسف
مؤسس جامعه شناسی فرمال
درسنت فلسفه حیات
و
نئوکانتیانیسم

  ورشکست آشکار کلیه تلاش های جامعه شناسی بورژوایی در زمنیه تشکیل تئوری فراگیر (همه جانبه) جامعه، مارش مارکسیسم و بویژه تصدیق تاریخی ـ جهانی مارکسیسم در انقلاب سوسیالیستی بزرگ اکتبر سبب جایگزینی جامعه ـ تئوری های کهنه با جامعه شناسی فرمال (ل. و. ویزه، گ. سیمل) می شوند که در آنها جامعه در سیستم روابط انتزاعی، غیرتاریخی و فرمال (که عمدتا به طرز روانی درک می شوند)، منحل می گردد

۳۹
• بعدها، توسعه جامعه شناسی امپیریکی (تجربی) به انحلال فراتر رونده دیگر مفهوم جامعه، در جامعه شناسی بورژوایی، به تشکیل تئوری های پلورالیستی و مبتنی بر تئوری های گروهی، به میکروجامعه شناسی و به این تز منجر می شود که مفهوم واحد (یکپارچه) جامعه، به همان سان هم توسعه جامعه و قانونمندی جامعه و غیره و غیره جزو پیشداوری های جامعه شناسی قرن ۱۹ است.
 (گورویچ)

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر