۱۳۹۷ فروردین ۳۱, جمعه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۲۴)

 
پروفسور دکتر رولف ماکس
برگردان
شین میم شین
 
بخش دوم
مفهوم طبقه در مائوئیسم
ادامه

۳۷
تلاش مائوئیسم در تجلیل از فقر منجر بدان می شود که منظور از مفهوم به اصطلاح «پرولتاریا» در ایده ئولوژی مائوئیستی به معنی فقرا و فاقدان مالکیت به طور کلی باشد.

۳۸
سمت و  سوی این مفهوم به اصطلاح «پرولتاریا» در مائوئیسم، معنای بی واسطه واژه چینی مربوط به پرولتاریا ست:
مفهوم به اصطلاح «پرولتاریا» ترجمه تحت اللفظی (مستقیم) واژه چینی «ووچان یی جی» است که به معنی «طبقه فاقد مالکیت» است.

۳۹
چون دهقانان فقیر در چین، فقیرترین لایه جامعه را تشکیل می دهند، بنا بر این درک کاملا غیرمارکسیستی، امکان قلمداد کردن آنها به عنوان پرولتاریا پدید می آید.

۴۰
نحوه و نوع تشکیل پیوند میان فقر و پرولتاریا توسط مائوئیسم، تفاوت اجتماعی میان پرولتاریا و توده خرده بورژوایی ـ دهقانی نسبتا بی تمایز در ایده ئولوژی مائوئیستی را مه آلود و مبهم می سازد.

۴۱
اینجا نه از فقدان مالکیت بر وسایل تولید، بلکه از فقدان مالکیت به معنی فقر به طور کلی (به معنی بی همه چیزی. مترجم) سخن می رود.

۴۲
اینجا نیز معیار تعیین کننده برای تقسیم انسان ها به طبقات اجتماعی، یعنی مناسبت (رابطه) آنها با وسایل تولید، نادیده گرفته می شود.

(مائوئیسم با تجلیل از فقر و فقرا، در تحلیل نهایی شباهت غریبی به آنارشیسم (پرودونیسم) کسب می کند.
هم به لحاظ «فلسفه فقر» (پرودون) و هم به لحاظ «فقر فلسفه» (مارکس). مترجم)

۴۳
چنین درکی با ماهیت عینی روابط طبقاتی در تضاد قرار دارد.

(ما در مائوئیسم به گشتاورهای (ممان های) جدی از سوبژکتیویسم برخورد می کنیم. مترجم)

۴۴
نه، فقر (و ذلت) به طور کلی، بلکه فقدان مالکیت بر وسایل تولید است که در پیوند با رابطه حل ناشدنی طبقه کارگر با صنعت مدرن قرار دارد.
با خصلت انترناسیونالیستی طبقه کارگر قرار دارد.
با نقش عینی طبقه کارگر در رهایش بشریت از همه فرم های استثمار و سرکوب و ستم قرار دارد.
که تعیین کننده ماهیت طبقه کارگر به مثابه خالق جهان نوین، یعنی جهان سوسیالیستی است.

۴۵
نحوه و نوع برقراری رابطه بی واسطه (مستقیم) میان نقش تاریخی ـ انقلابی پرولتاریا و رنج از فقر و ذلت و یا سرکوب و ستم که توسط مائوتسه تونگ صورت می گیرد، در نوشته او تحت عنوان «انقلاب چین و حزب کمونیست چین» در سال ۱۹۳۹نمودار می گردد.

۴۶
پرولتاریای چین از دید مائوتسه تونگ، «تحت ستم و سرکوب سه گانه زیر قرار دارد:

الف
تحت ستم و سرکوب امپریالیسم قرار دارد.

ب
تحت ستم و سرکوب بورژوازی قرار دارد.

پ
تحت ستم و سرکوب قوای فئودالی قرار دارد.

۴۷
حدت و شدت و قساوت این ستم و سرکوب سه گانه در مقیاس جهانی بی نظیر است:
پرولتاریای هیچ ملتی بسان پرولتاریای چین تحت چنین ستم و سرکوبی قرار ندارد.

۴۸
به همین دلیل، پرولتاریای چین در مبارزه انقلابی، مصمم تر و پیگیرتر و قاطع تر از هر طبقه (اجتماعی) دیگر است.»
(«نوشتجات منتخب مائوتسه تونگ»، جلد ۲، پکن، ۱۹۶۳، ص ۶۳۹، به زبان چینی)

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    • نه، فقر (و ذلت) به طور کلی، بلکه فقدان مالکیت بر وسایل تولید است که در پیوند با رابطه حل ناشدنی طبقه کارگر با صنعت مدرن قرار دارد.
    • در پیوند با خصلت انترناسیونالیستی طبقه کارگر قرار دارد.
    • در پیوند با نقش عینی طبقه کارگر در رهایش بشریت از همه فرم های استثمار و سرکوب و ستم قرار دارد.
    • که تعیین کننده ماهیت طبقه کارگر به مثابه خالق جهان نوین، یعنی جهان سوسیالیستی است

    پاسخحذف