۱۳۹۶ خرداد ۱۶, سه‌شنبه

فلسفه (۲)


 
پروفسور دکتر مانفرد بور
 پروفسور دکتر  ماتهویس کلاین
برگردان
شین میم شین
 
ب
فلسفه در قرون وسطی

۱
·      در قرون وسطی ـ تحت سلطه مذهب مسیحیت ـ فلسفه و تئولوژی (فقه) یکسان قلمداد می شوند.

۲
·      نظریه پردازان مسیحیت، نخست در پاتریستیک (فقه مسیحیت) موضع شدیدا ضد فلسفی اتخاذ می کنند، ولی بعدها اسکولاستیک و تومیسم با حفظ سلطه تئولوژی به مصالحه میان فلسفه (میراث فلسفی) و تئولوژی تن در می دهند.  

پ


فلسفه در عصر جدید

۱
·      ایدئولوگ های بورژوازی نوخاسته در مبارزه بر ضد ایدئولوژی فئودالی ـ روحانی قرون وسطی با مراجعه به میراث فلسفی آنتیک (جهان باستان کلاسیک) دو باره برای فلسفه نقش مستقلی قائل می شوند.

۲
 
رنه دکارت
 (۱۵۹۶ ـ ۱۶۵۰)  
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.

·      مجموعه فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان از بیکن و دکارت تا هگل و فویرباخ به نحوی از انحاء به توضیح این نظریه افلاطون و ارسطو اختصاص دارد که فلسفه با عامیت، ماهیت و قانونمندی چیزها سر و کار دارد.

۳
·      فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان ضمنا نظر تدوین شده توسط استوئیست ها و اپیکوریست ها راجع به اهمیت عملی فلسفه را می پذیرند و ـ چه در فرم امتحان عملی شناخت فلسفی در تحقیقات علوم منفرد و بویژه علوم طبیعی (علم الاشیاء) و چه در فرم به محک زدن دانش فلسفی در کوره پراتیک اجتماعی ـ  به خدمت می گیرند.

۴

·      بویژه فلسفه ماتریالیستی عصر جدید بورژوائی به محک زدن اجتماعی ـ عملی فلسفه را به یکی از وظایف اصلی خود مبدل می سازد.

·      مراجعه کنید به ماتریالیسم، روشنگری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۵
·      فلسفه کلاسیک بورژوائی بنا بر اهمیت عملی پیش بینی شده برای فلسفه، می خواست در عین حال جهان بینی هم باشد و در فرم ترقی طلبانه خویش در مقابل مذهب قد بر افرازد.

ت


فلسفه بورژوایی واپسین

۱
·      اما فلسفه بورژوائی واپسین و فلسفه بورژوائی معاصر از این سنت تعیین وظیفه ترقی طلبانه برای فلسفه وداع گفته اند و نسبت به میراث فلسفی مترقی، برخوردی مخرب در پیش گرفته اند.

۲
·      فلسفه بورژوائی واپسین و فلسفه بورژوائی معاصر مسائل جهان بینانه را از حوزه مسئولیت فلسفه خارج ساخته اند و یا به مذهب واگذار کرده اند و خود را در اکثر موارد با مذهب دمساز نموده اند.

·      مراجعه کنید به نئوکانتیانیسم، پوزیتیویسم، فلسفه حیات، فنومنولوژی، اگزیستانسیالیسم، اونتولوژی، نئوتومیسم در تارنمای دایة المعارف روشنگری

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر