۱۳۹۶ تیر ۶, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوایی واپسین (565)

 
پروفسور دکتر هلموت لانگه
استاد دانشگاه برمن (آلمان)

فصل ۲۲
 فنفلسفه 
(تکنیکفلسفه)


برگردان
شین میم شین

پیشکش
به


عبد الصمد کامبخش
چشم و چراغ توده


بخش دوم
خصلت عام فنفلسفه
ادامه

۱۱
·      به همین دلیل، در این تحلیل، فقط به توسعه فنفلسفه به مثابه جریان فلسفیدن بورژوایی در آلمان پرداخته می شود.
·      ولگاست و بانزه در اثر مشترک شان تحت عنوان «فلسفه و فن»، جمعبندی همه جانبه ای از فنفلسفه عرضه کرده اند که مملو از اسناد و مدارک و نقل قول و ادبیات و غیره است. 

۱۲

·      در این تحلیل، تأکید بر این مسئله خواهد بود که فنفلسفه علیرغم توسعه درونی اش، به صورت فرم خاصی از تفکر بورژوایی باقی مانده است.

۱۳

·      حق با هانس هاینتس هولتس بود، مبنی بر اینکه توجه ما باید هر چه بیشتر به توسعه فنفلسفه به مثابه بیانگر تضاد های درونی جامعه بورژوایی معظوف شود.
·      (هانس هاینتس هولتس، «راجع به نقد فنفلسفه بورژوایی» در اثری تحت عنوان «فن، محیط زیست، آینده. بحثی مارکسیستی راجع به توسعه تکنولوژی، ئوکولوژی، حدود و ثغور رشد و «سبزها»» از (ای ام اس اف) (انستیتوی بررسی ها و پژوهش های مارکسیستی)، ۱۹۸۰، ص ۸۹ ـ ۱۰۹، اینجا ص ۱۰۵)

·      مراجعه کنید به
·      (لی، «دیو فن؟»، ۱۹۶۱
·      «فن و جهان بینی» ۱۹۶۹)

·      (لی له، «فن و فرهنگ در امپریالیسم. نقد فرهنگفلسفه بورژوایی در آلمان غربی»، ۱۹۶۸)

·      بونرینگ، «فن در مبارزات جهان بینانه»)

۱۴

·      از همان آغاز دو خط سنتی، توسعه می یابند که تداوم شان مبتنی بر حاملیت اجتماعی خاصی است: 

الف

·      حاملیت خط سنتی اول را مؤلفین «علوم انسانی» تشکیل می دهند.
·      در این خط سنتی، انتقاد از فن برجسته است.

ب

·      حاملیت خط سنتی دوم را مؤلفینی تشکیل می دهند که در خط محیط مهندسی اند.
·      در این خط سنتی از فن ارزیابی احتیاط آمیز و مثبتی به عمل می آید. 

۱۵

·      در این تحلیل از «محیط مهندسی» و «تکنیسین ها» سخن خواهد رفت.
·      منظور از تکنیسین هم خود تکنیسین ها خواهد بود و هم اساتید مدارس عالی فن که خودشان شخصا مهندس نبوده اند.
·      ولی نمایندگان انجمن های مهندسین بوده اند.
·      یعنی به عنوان کارشناسان مهندسی و فن محسوب می شدند.
·      فرق اینها با نمایندگان خط سنتی نخست این است که اینها نظرات خود را به عنوان نظرات «فنفلسفی» قلمداد می کرده اند.
·      در حالیکه «علمای علوم انسانی» و یا مؤلفینی که جزو مهندسین محسوب نمی شوند، هرگز چنین ادعایی نداشته اند.

۱۶

·      در این تحلیل، نظرات کسانی هم در صورت لزوم مطرح خواهند شد که نه ادعای فلسفی بودن نظرات شان را داشته اند و نه ادعای فنفلسفی بودن نظرات شان را.  

۱۷

·      نظرات مغایر با ارزیابی های فلسفی فن که به انحای مختلف مورد تأکید قرار گرفته اند، برای مدت مدیدی پا از حدود و ثغور فنفلسفه فراتر نهاده اند و وارد عرصه روانشناسی اجتماعی شده اند.

۱۸

·      سیطره نیرومند ایدئال آموزشی ـ پرورشی «علمی ـ انسانی» (مربوط به علوم انسانی)، مهندسین را با مسائل اجتماعی دشواری مواجه ساخته است:
·      اگر مهندسین به عنوان نمایندگان طرز تفکر بظاهر مبتنی بر عقل و مصلحت طلبی و غیر مذهبی محسوب شوند، خواه و ناخواه با تصور سؤال برانگیز آموزشی ـ پرورشی در تضاد قرار خواهند گرفت که به عنوان میدان واقعی خودیابی انسان ها تلقی می شود.
·      مراجعه کنید به نقد الویس ریدلر بر مفهوم مسلط فرهنگ.

۱۹


الویس ریدلر
(۱۸۵۰ ـ  ۱۹۳۶)
مهندس اطریشی

نمونه ای از شاهواژه ها


·      به قول الویس ریدلر، فرهنگ متأسفانه یکی از شاهواژه های بیشماراست که طبقه حاکمه و دیگر طبقات ممتاز، در امور آموزشی،  محتوای مطلوب خود را در آنها می چپانند و به طرز پوشیده و مستور به خورد خلایق می دهند.»
·      (الویس ریدلر، «فن جدید»، ۱۹۲۰، ص ۱۳۸) 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر