۱۳۹۶ تیر ۳, شنبه

سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» (۲۸)


 مهدی اخوان ثالث
  (م. امید)
  (۱۳۰۷ ـ ۱۳۶۹)  
 
ویرایش و تحلیل
 از
شین میم شین

ناگه غروب کدامین ستاره؟ 
(۱۳۴۱ ـ ۱۳۵۰) 
 ادامه

با جرعه و جام های پیاپی
  من سایه ام را
 ـ چو خود ـ 
مست کردم

 همراه آن لحظه های گریزان
  از کوچه پسکوچه ها باز گشتم،
 با سایه ی خسته و مستم، 
افتان و خیزان.

  مستیم، مستیم، مستیم
 مستیم و دانیم هستیم.

 این بند شعر را باید تجزیه و تحلیل کنیم:

۱
با جرعه و جام های پیاپی
  من سایه ام را
 ـ چو خود ـ 
مست کردم

اخوان در این جمله،
دیالک تیک جرعه و جام
 را
 توسعه می دهد.
 
منظور از جرعه و جام
جرعه می و جام می 
است.
 
دیالک تیک جرعه و جام
فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک جزء و کل است
 که
 یکی از مهم ترین  دیالک تیک های هستی عینی است.
 
اخوان
می 
را 
گاهی جرعه به جرعه و گه جام به جام 
به خورد خود و سایه ی خود 
می دهد.
 
بدین طریق سایه بسان خود شاعر، مست می شود.
 
۲


 
با جرعه و جام های پیاپی
  من سایه ام را
 ـ چو خود ـ 
مست کردم
این تصور و تصویر
فی نفسه
خیلی زیبا ست:
در هالی وود هم فیلم ها و کارتن هایی با این تصور و تصویر
ساخته شده است.
 
مثلا در کارتن موسوم به  
«روجا ربیت»،
حریف 
عطسه 
 می کند 
و 
سایه اش 
«عافیت باشد» 
می گوید.
  
اخوان
هم
برای خودش می ریزد و می خورد
و
هم
برای سایه اش می ریزد و می خوراند.

در نتیجه
هم خودش مست می شود و هم سایه اش.

ظاهرا 
تناقضی 
در این جمله شعر هست.

چون
اخوان قبلا گفته:
 
 هی ریختم، خورد.
 هی ریخت، خوردم.
  خود را به آن لحظه خوب و خالی سپردم.

 
اکنون 
اما خودش فعال مایشاء است و سایه منفعل است.
 
سؤال این است که چرا و به چه دلیل؟
 
جواب این سؤال در ادامه همین جمله است:
 
۳
با جرعه و جام های پیاپی
  من سایه ام را
 ـ چو خود ـ 
مست کردم

 همراه آن لحظه های گریزان
  از کوچه پسکوچه ها باز گشتم،
 با سایه ی خسته و مستم، 
افتان و خیزان.

خواننده اکنون ملتفت می شود که سایه، خسته است.
به همین دلیل 
سایه توان ریختن می در جام شاعر ندارد.
 
سایه اکنون سربار شاعر است.
 
شاعر مست و لایعقل
افتان و خیزان
سایه اش را هم به همراه می برد.
 
این شعر اخوان را می توان
ضمنا
فیلمنامه ای محسوب داشت.
 
۴
 
  مستیم، مستیم، مستیم
 مستیم و دانیم هستیم.
 
اخوان
شعار رنه دکارت 
را 
تغییر می دهد:
 
رنه دکارت گفته:
من می اندیشم، پس هستم.
 
اخوان می گوید:
ما مستیم، پس هستیم.
 
این
اما
 به چه معنی است؟
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر