۱۳۹۶ خرداد ۲۷, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (560)

   
پروفسور دکتر فریدریش تومبرگ  
(۱۹۳۲)  
  
فصل یازدهم 
اتیک 
(اخلاق)  
برگردان
 شین میم شین
    
پیشکش  
به  
خاطره خروشان

 
سرهنگ سیامک


بخش ششم
نظرات اتیکی در برنامه حداقل کومونیکاسیون زبانی

قسمت دوم
فاتحه خوانی هرمه نویتیکی بر تضادها
 ادامه

۱۴

اوسوالد شوه مر
(۱۹۴۱)
فیلسوف آلمانی
پروفسور آنتروپولوژی و فرهنگفلسفه

·      نظرات مربوط به آن متنوع اند:
·      اوسوالد شوه مر از طرف مکتب ارلانگر به مارکس روی می آورد، تا بتواند هنجار های اخلاقی مهم را از حیات مادی انسان ها استخراج کند.


·      اما این اتیک «کونستروکتیویستی» نیز از جدا سازی غیر دیالک تیکی کار از اینتر اکسیون فراتر نمی رود.

۱۵

·      این همان مشخصه طرز تفکر هابرمس و بطور کلی طرز تفکر «تئوری انتقادی» است:

الف
·      حوایج حیات مادی ـ تولیدی، اگرچه به عنوان عامل مقدم به رسمیت شناخته می شوند، ولی تا حد ضرورت لازم برای بقای فیزیکی حیات تنزل داده می شوند.
·      آن سان که حوایج حیات مادی ـ تولیدی برای حوایج کنش کومونیکاتیو (مبادله فکری) (که به مثابه امری ماهوی ـ بشری جا زده می شود)، فقط به مثابه شرایط خارجی جلوه گر می شوند. 

ب
·      در نظر گرفته نمی شود که حیات مادی انسان ها، کل وجود آنها را دربرمی گیرد و حوایج منطبق با آنها به خودبالی (توسعه یابی) حسی ـ فکری ـ روحی به برکت تولید اجتماعی، اصلا نباید به وجود فیزیکی افزوده شود.

پ
·      به همین دلیل، معلوم نمی شود که در حال حاضر، طبقه کارگر است که با فرم نوین کار، همزمان، تکلیف تشکیل فرهنگ نوینی را به عهده دارد. 

ت
·      در نتیجه، کسی نمی بیند که در نهایت، قهر واقعی نظام انحصاری ـ سرمایه داری (مونوپلکاپیتالیستی) است که در مقابل منافع بشریت، همزیستی عاری از تضاد را قرار می دهد که نه با اقناع مستدل متفکران خردمند، بلکه فقط در کشمکش و چالش رئال بر سر قدرت اقتصادی و سیاسی از سوی ستمدیدگان از قهر رئال می تواند مواجه شود. 

ث
·      آن سان که مبارزه زحمتکشان و بویژه طبقه کارگر بر ضد حاکمیت انحصاری در عصر حاضر به عالی ترین حکم اخلاقی، به عالی ترین هنجار اخلاقی مبدل می شود. 

۱۶
·      هنوز، نه از «قله» فلسفه، بلکه از «اعماق» وجود توده های وحشت زده از تجاوزگری مسلحانه امپریالیستی، در کشور های سرمایه داری نگرشی جبری تحکیم می یابد، مبنی بر اینکه همه مخالفت ها تحت تابعیت حکم حفظ صلح جهانی قرار داده شود و درست به خاطر حفظ صلح است که مبارزه بر ضد قوای صلح ستیز (جنگ طلب) الزامی است.

۱۷
·      اینجا ارزش های تاریخی – مشخص اساسی هومانیسم اکتوئل (بالفعل) نمودار می گردند.
·      بر پایه مبارزه به خاطر صلح می توان وحدت مارکسیست ها با اقشار ترقی خواه بورژوایی را بلحاظ اخلاقی تشکیل داد.
·      برای تدوین فشرده اتیک هر دو جناح اما هنوز کار فراوان لازم است.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر