۱۳۹۶ تیر ۷, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴)



پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به

امیر حسین آریان پور 
 
جامعه شناسی کشاورزی
(اگرار سوسیولوژی)
  ادامه


جامعه شناسی کشاورزی مارکسیستی

۱
·    پژوهش جامعه شناسی کشاورزی مارکسیستی حاوی آغازگاه نظری و عملی خاصی در درک کل بغرنج غلبه بر تفاوت ماهوی میان شهر و ده است.
·    چون هر زیرروند اجتماعی در عرصه کشاورزی و روستا، بطور کلی، فقط با توجه به جنبه قرابت هر چه بیشتر شهر و ده در روند انقلاب علمی و فنی و بر بنیان استکمال (تکمیل و کمال یابی) مناسبات تولیدی سوسیالیستی  در تشکیل سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته می تواند بدرستی مورد پژوهش قرار گیرد. 

۲
·    خودویژگی های توسعه اجتماعی در دهات و عقب ماندگی کشاورزی از صنعت بلحاظ تاریخی عمدتا با مالکیت خصوصی بر زمین و اراضی کشاورزی و با تضا د شهر و ده مشروط  می شوند و قبل از همه در نکات زیرند:

الف
·    خودویژگی رابطه انسان با طبیعت در تولید کشاورزی این است که انسان تحت این شرایط در مقابل طبیعت و تأثیرات اجتماعی منطبق با آن ضعیف است.   

ب
·    در خصلت خاص ساختارها، روابط و فرم های زندگی اجتماعی و در شدت خاص تضادهای اجتماعی است. 

پ
·    در این مسئله است که روابط اجتماعی و طرز زندگی روستایی با درهم تنیدگی حوزه کار و زندگی به صور خاص روستا و با عقب ماندگی اجتماعی و فرهنگی ده در مقایسه با شهر مشخص می شود.

۳
·    مناسبت شهر و ده (دیالک تیک شهر و ده) در کاپیتالیسم بنا بر ماهیت آن، تضاد اجتماعی آشتی ناپذیری (آنتاگونیستی ئی) است.

۴
·    محتوای اجتماعی ـ اقتصادی این تضاد شهر و ده، قبل از همه در واقعیات امور زیر است:

الف
·    در استثمار زحمتکشان اقتصاد کشاورزی توسط سرمایه انحصاری است. 

ب
·    در مالکیت ارضی زمینداران بزرگ است. 

پ
·    در خانه خراب سازی همه جانبه دهقانان زحمتکش است.
·    یعنی در پرولتریزه کردن زحمتکش است. 

۵
·    تعیین کننده ی مناسبت شهر و ده در سوسیالیسم اما وحدت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی طبقه کارگر با طبقه دهقانان اتحادیه ای است. 

۶
·    شهر و ده در سوسیالیسم، در عرصه سیستم اجتماعی سوسیالیستی واحدی قرار دارند، که محتوای اقتصادی اش عبارت از تأثیر متقابل میان صنعت و کشاورزی و ذوب آندو در یکدیگر بر اساس مناسبات تولیدی سوسیالیستی است.

۷
·    وحدت سیاسی ـ اخلاقی و اجتماعی شهر و ده در سوسیالیسم، پیش شرط لازم برای غلبه تدریجی بر تأثیرات تاریخی ـ اجتماعی تضاد پیشین، یعنی غلبه تدریجی بر تفاوت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تفاوت های مربوط به طرز زندگی در شهر و ده است.   

۸
·    تحت این شرایط، خودویژگی های اجتماعی تاریخا مشروط، مودیفیکاسیون (دگرگونی مبتنی بر آگاهی) بنیادی از سر می گذرانند و در گرایش بنیادی، تدریجا به مثابه خودویژگی نفی می شوند.  

۹
·    در جریان درهم تنیدگی رشد یابنده ی کشاورزی با اقتصاد مواد غذایی، در چارچوب همکاری و بر اساس سرمایه گذاری های مشترک، روند ها و روابط اجتماعی بلحاظ کیفی نوینی شکوفا می شوند.

·    بنیان اجتماعی ـ اقتصادی این روندها و روابط اجتماعی  در مالکیت اشتراکی همکاران اتحادیه ای در واقعیت بخشیدن به مالکیت اتحادیه ای ـ سوسیالیستی است.

·    این امر در همکاری با مالکیت اتحادیه ای اتحادیه های دیگر و با مالکیت خلقی صورت می گیرد.

·    این امر، نهایتا در تشکیل فرم های نوین مالکیت سوسیالیستی، با پیوند بیواسطه میان مالکیت اتحادیه ای و مالکیت خلقی نیز دخیل است.

۱۰
·    فرم های اشتراک منافع، برنامه ریزی مشترک و تقبل مسئولیت مشترک بی واسطه ای که بدین طریق میان طبقه کارگر و طبقه دهقانان اتحادیه ای تشکیل می شوند، فقط به تشکیل رابطه کیفیتا عالی تر صرف میان طبقه کارگر و طبقه دهقانان اتحادیه ای منجر نمی شوند.
·    بلکه همراه با توسعه تدریجی خصلت صنعتی روند تولید کشاورزی، که در رابطه تنگاتنگی با روند تولید صنایع مدرن رشد می کند، بنیان های بلحاظ کیفی نوینی برای توسعه (تکامل) طبقه دهقانان اتحادیه ای تشکیل می شوند.   

۱۱
·    پژوهش این روند تاریخی، سیاسی و اجتماعی شکوفایی مهم طبقه دهقانان اتحادیه ای در چارچوب توسعه عالی تر وحدت با طبقه کارگر و قرابت هرچه بیشتر این دو طبقه اجتماعی، خدمت چشمگیر جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی به تئوری و پراتیک تشکیل سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته در آلمان دموکراتیک بوده است. 

ادامه دارد.

۱ نظر: