۱۳۹۶ تیر ۶, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳)



پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به

امیر حسین آریان پور 
 
جامعه شناسی کشاورزی
(اگرار سوسیولوژی)
 
۸
·    جامعه شناسی کشاورزی مارکسیستی ـ لنینیستی، سنن خود را و جایگاه سیاسی، ایده ئولوژیکی و تئوریکی خود را در مارکسیسم – لنینیسم دارد.
·    بررسی ها و آثار متعددی از مارکس و انگلس و لنین در زمینه کشاورزی و مسائل دهقانی، در رابطه با غلبه بر تضاد آشتی ناپذیر (آنتاگونیستی) و تفاوت های ماهوی میان شهر و ده و راجع به تئوری و پراتیک مربوط به تحول سوسیالیستی اقتصاد کشاورزی، ساز و برگ تئوریکی و متدئولوژیکی لازم برای پژوهش اگرار سوسیولوژیکی (پژوهش مبتنی بر جامعه شناسی کشاورزی) را تشکیل می دهند. 

۹

·    ضمنا اسناد و مصوباتی که حاوی تجارب نظری و عملی حزب مارکسیستی ـ لنینیستی، دولت سوسیالیستی و سیاست کشاورزی آنند، همزمان عرضه کننده سمتگیری برای کرد و کار علمی اند.  

۱۰
·    آغازگاه و آماج جامعه شناسی کشاورزی به مثابه علم را روند های واقعی تحول سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته تشکیل می دهد. 

۱۱

·    فونکسیون جامعه شناسی کشاورزی مارکسیستی ـ لنینیستی، عبارت است از پژوهش روند ها، ساختار ها و فرم های اجتماعی که در آنها راه بلحاظ نظری اثبات شده در مارکسیسم ـ لنینیسم برای غلبه بر تضاد شهر و ده و برای توسعه تولید کشاورزی مدرن بزرگ به نفع دهقانان و با دهقانان تحت رهبری طبقه کارگر بطور مشخص طی می شود.  

۱۲
·    فونکسیون اصلی جامعه شناسی کشاورزی عبارت است از خدمت علمی به تئوری جامعه سوسیالیستی برای پیش بینی و اداره مبتنی بر نقشه (برنامه) روند در عرصه روستا و اقتصاد کشاورزی و در تعمیم تجارب رهایش دهقانان در کشورهای سوسیالیستی به نفع رهایش دهقانان در سراسر جهان. 

جامعه شناسی کشاورزی بورژوایی

۱
·    توسعه ی جامعه شناسی کشاورزی بورژوای قبل از همه در سال های ۲۰ و ۳۰ قرن بیستم در ایالات متحده امریکا و پس از جنگ جهانی دوم، به میزان چشمگیری در کشورهای اروپای غربی، بیانگر بحران عمومی سرمایه داری و ایده ئولوژی هایی است که انعکاس بحران عمومی سرمایه داری اند.  

۲
·    جامعه شناسی کشاورزی بورژوایی ضمنا بازتاب آلترناتیو امپریالیستی ئی به حل سوسیالیستی مسائل کشاورزی و دهقانی و تضاد شهر و ده است. 

۳
·    در سال های اخیر در جامعه شناسی کشاورزی بورژوایی، تحول موضعی معینی صورت گرفته است: 

الف
·    قبلا در جامعه شناسی کشاورزی بورژوایی، خودویژگی های ده، اقتصاد کشاورزی و دهقانان از سویی مطلق  و از سوی دیگر عرفانی می شدند.

ب
·    اکنون در جامعه شناسی کشاورزی بورژوایی، تحلیل علمی از پیامد های اجتماعی پیشرفت فنی و روند تغلیظ و تراکم کاپیتالیستی، تقدم کسب می کند که با پیشنهاداتی برای «حل» مسائل اجتماعی در چارچوب سرمایه داری انحصاری – دولتی همراه است.

۴
·    جامعه شناسی کشاورزی بورژوایی اکنون با تئوری های «همپیوندی (انتگراسیون) دهات و دهقانان در جامعه صنعتی»، به اثبات «علمی» ضرورت خانه خراب سازی عظیم دهقانان و از بین رفتن ظاهری تضاد شهر و ده می پردازد.

۵
·    جامعه شناسی کشاورزی بورژوایی اکنون به مثابه ابزار ایده ئولوژیکی فن حاکمیت انحصاری ـ دولتی برای مانی پولاسیون تفکر و عمل کارگران کشاورزی و دهقانان زحمتکش به خدمت گرفته می شود.  

۶
·    جامعه شناسی کشاورزی بورژوایی می کوشد تا سیاست کشاورزی دولت های ملی جوان و کشورهای در حال توسعه را بطور ضد سوسیالیستی تحت تأثیر قرار دهد. 

۷
·    پژوهش های علمای جامعه شناسی کشاورزی در دول ملی جوان و کشورهای در حال توسعه اغلب در جستجوی راه های غیر کاپیتالیستی توسعه کشاورزی اند و حاوی تمایلات اصلاح طلبی مترقی اند و با جنبش ضد امپریالیستی در پیوندند. 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر