۱۳۹۶ خرداد ۲۴, چهارشنبه

فلسفه ارزشی (ارزشفلسفه) (۳) (بخش آخر)


 
پروفسور دکتر ولفگانگ ایش هورن
برگردان
شین میم شین


III
محتوای فلسفه ارزشی بورژوائی

·      فلسفه ارزشی بورژوائی حاکی از مسائل زیر است:

۱
·      فلسفه ارزشی بورژوائی از عجز  فلسفه بورژوائی در حل مسائل واقعی ـ تاریخی انسان، ایدئولوژی، فرهنگ و اخلاق در دوران امپریالیسم و در دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم با اتکاء بر یک تئوری اجتماعی و تاریخی علمی حکایت می کند. 

۲
·      فلسفه ارزشی بورژوائی از عجز  فلسفه بورژوائی در دادن پاسخ فلسفی به مسائل واقعی ـ تاریخی انسان، ایدئولوژی، فرهنگ و اخلاق در دوران امپریالیسم و در دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم حکایت می کند.

الف
·      پاسخی که پیشرفت ستیزی (ارتجاعی بودن) و انسانیت ستیزی سیستم امپریالیستی را افشا کند.

ب
·      پاسخی که نقش تاریخی طبقه کارگر را برملا می سازد.

پ
·      پاسخی که راه مبارزه به خاطر سوسیالیسم و راه رهایش زحمتکشان از استثمار را روشن کند.

ت
·      و پاسخی که به معنی انقلابی کلمه، خود بلحاظ ایدئولوژیکی در این مسیر، مؤثر واقع شود.


۳
·      فلسفه ارزشی بورژوائی از تلاش فلسفه بورژوائی در جهت تحریف مسائل واقعی ـ تاریخی انسان، ایدئولوژی، فرهنگ و اخلاق در دوران امپریالیسم و در دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم بوسیله عرفان مذهبی، ایدئالیسم و سوبژکتیویسم و در جهت سرپوش نهادن بر محتوای تاریخی و طبقاتی مشخص آنها حکایت دارد.

۴
·      فلسفه ارزشی بورژوائی حاکی از سودای ارتجاعی فلسفه بورژوائی است که با توسل به تبلیغ تصورات و توهمات ارزشی عرفانی و یا سوبژکتیویستی می کوشد تا از نفوذ جهان بینی و ایدئولوژی علمی و انقلابی طبقه کارگر جلوگیری به عمل آورد و اعتراضات دموکراتیک بر ضد تخریب فرم های زندگی انسانی و عزت انسانی  بوسیله امپریالیسم را بطرز ایدئولوژیکی نقش بر آب سازد، تا نظام امپریالیستی را در مقابل جنبش انقلابی توده ها و در مقابل گذار به سوسیالیسم بلحاظ ایدئولوژیکی تحکیم کند.

*****

·      مارکسیسم ـ لنینیسم، ارزش ها را به مثابه تغلیظ های ایده ای ایدئولوژی طبقه اجتماعی معینی و یا نظام اجتماعی معینی تفسیر می کند.

·      این بدان معنی است که ارزش ها بیانگر مطالبات تاریخا مشخص مبتنی بر منافع اجتماعی واقعی فرماسیون های اجتماعی و یا قوای طبقاتی معین به شکل طرح ها، آماجگزاری ها، ایدئال ها و هنجارهای معنامند حیات انسانی اند.

·      مراجعه کنید به ارزش  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر