۱۳۹۶ خرداد ۱۳, شنبه

وحدت و مبارزه خدایان سه گانه (۳۲)





تحلیلی از 
مسعود بهبودی



·      با طبیعت ـ خدا تا حدودی آشنا شدیم.

۱
·      طبیعت ـ خدا را می توان اولین خدای نیاکان ما محسوب داشت.
·      طبیعت ـ خدا، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی همه اعضای جامعه و همه حرفه ها و اصناف و غیره در جامعه اشتراکی آغازین است.

۲
·      طبیعت ـ خدایان، تصاویر آسمانی ـ انتزاعی انسان ها هستند.
·      انسان هایی که اعضای خانواده (فرم آغازین جامعه) واحدی اند و هر کدام فونکسیونی در آن به عهده دارند.

·      همه طبیعت ـ خدایان بسان همه اعضای جامعه با هم برابر اند و تفاوت آنها از دو نقطه نظر زیر است:

الف
·      تفاوت آنها اولا در فونکسیون ها ست که به عهده دارند.

·      یعنی در تقسیم اجتماعی کار است:
·      یکی کشاورز است و دیگری باغبان
·      یکی دامپرور و دامدار و چوپان است و دیگری عمله و بنا و معمار.
·      یکی خانه دار است و دیگری میخانه دار
·      یکی حکیم است و دیگری شاعر و نقاش و نوازنده و آواز خوان

ب
·      تفاوت ثانیا در هیرارشی (سلسله مراتب) اجتماعی است:
·      یکی مادر و یا پدر است و دیگری فرزند.
·      یکی استاد است و دیگری شاگرد.
·      یکی معلم است و دیگری محصل.
·      یکی واعظ است و دیگری متعظ.
·      یکی سردار است و دیگری سرباز.

۳
·      همین تساوی و تفاوت در طبیعت ـ خدایان نیز به چشم می خورد.

۴
·      با تجزیه و تلاشی جامعه اشتراکی آغازین، اولین فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی طبقاتی، یعنی جامعه برده داری تشکیل می شود.

·      دوران برده داری، دوران تجزیه و تلاشی و تخریب جامعه اشتراکی آغازین است.
·      گذار از فرماسیونی به فرماسیون دیگر، یکشبه صورت نمی گیرد.
·      طول می کشد.
·      طبقه حاکمه جدید (اشرافیت برده دار و روحانی)، نجبا و کاهنان و انبیاء و غیره، گذار از فرماسیون قبلی به فرماسیون جدید را چه بسا با جنگ های خونین و برده سازی های فراگیر تحمیل می کند و پیش می برد.

۵
·       
  هم لشکرکشی های امپراطوری روم و هم غزوات حضرت محمد، جنگ های فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری اند.

·      هدف و آماج این جنگ ها، گسترش سیطره مناسبات تولیدی برده داری است.
·      این جنگ ها و غزوات، خاص این و آن نبوده و نیست.

·      این چیزی جز اجرای اراده تاریخ نیست.

·      این به معنی گذار گلوبال (تمام ارضی، جهانی) جامعه بشری از فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی کهنه و فرتوت و فرسوده و پوسیده به فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی نوین بالنده و ترقی یابنده است.

·      فریب ظواهر امور را نباید خورد.
·      گذار از هر فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی کهنه به هر فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی نوین، همیشه خشن و خونین و بی رحمانه است.

۶

·      مقاومت ها و پیکار های مزدک و بابک و خوارج و غیره، به احتمال قوی مقاومت طرفداران فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی اشتراکی آغازین در مقابل فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری بوده اند و فاقد دورنمای تاریخی ترقی خواهانه بوده اند.

۷
·      با تشکیل نطفه های فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری در بطن فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی اشتراکی آغازین و بویژه با گذار از فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی اشتراکی آغازین به فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری، طبیعت ـ خدا در فرم های مختلف اندک اندک سلب اعتبار می شود و جای خود را به طبقه حاکمه ـ خدا می دهد.

۸
·      خدای مثلا اسلام، چیزی جز انعکاس آسمانی – انتزاعی طبقه حاکمه برده دار نیست.
·      الله حضرت محمد، نتیجه تجرید اشرافیت برده دار و روحانی و انعکاس آن در آیینه زلال آسمان است.

۹
·      الله، طبقه حاکمه ـ خدا ست و همه خصوصیات مثبت و منفی اشرافیت برده دار و روحانی را دارد.

·      مراجعه کنید به قرآن کریم از دیدی دیگر در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر