۱۳۹۶ تیر ۹, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوایی واپسین (566)


 
پروفسور دکتر هلموت لانگه
استاد دانشگاه برمن (آلمان)

فصل ۲۲
 فنفلسفه 
(تکنیکفلسفه)


برگردان
شین میم شین

پیشکش
به


عبد الصمد کامبخش
چشم و چراغ توده


بخش دوم
خصلت عام فنفلسفه
ادامه

۲۰

·    قضاوت منفی نسبت به تکنیسین ها به مثابه واقفان واقعی به فن، آنهم از سوی کسانی که به دلیل رشته تحصیلی شان و افق علمی ـ حرفه ای شان از فن فرسنگ ها فاصله دارند، تضاد های موجود را ژرفتر ساخته است. 

۲۱

فریدریش گئورگ یونگر
(۱۸۹۸ ـ ۱۹۷۷)
شاعر، نویسنده، منتقد فرهنگی، مقاله نویس

·    به نظر فریدریش گئورگ یونگر، «تکنیسین در ماهیت روحی اش، گنگ است.
·    برای برقراری رابطه واقعی با فن، باید بیش از تکنیسین بود.»
·    (یونگر، «تکمیل فن»، ۱۹۵۳، ص ۱۷۷
·    «کارگر. حاکمیت و هیئت»، ۱۹۳۲، ص ۱۴۹)

۲۲

·    این تضاد هرگز مطلق نبوده و تا کنون برای درک خودویژگی های اختلافنظر های معاصر و تحول تاریخی آنها مناسب نبوده است. 

۲۳

·    علیرغم این تمایزات هم بلحاظ طرز نگرش سیستماتیکی ـ طرحی در رابطه با فن و هم در رابطه با تعین های فلسفی مسئله مبتنی بر آن، همواره همرأیی های مهمی میان مؤلفین متعلق به محیط مهندسی و مؤلفین متعلق به سنت «علمی ـ انسانی» (علوم انسانی) وجود داشته اند. 

۲۴

·    فن از همان آغاز، روی هم رفته در دو سطح سیستماتیکی (منظم) متفاوت زیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است: 

الف

·    فن از سویی به مثابه سیستموسیله مناسب با هدف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. 
·    از این دیدگاه، فن را نه، می توان مثبت ارزیابی کرد و نه، منفی.
·    به قول یاسپرس، «بسته به این است که انسان ها فن را چگونه مورد استفاده قرار می دهند.
·    فن در خدمت چه چیزی است و تحت چه شرایطی به خدمت گرفته می شود.»
·    (یاسپرس، «منشاء و آماج فن»، ۱۹۵۵، ص ۱۲۲)

ب

·    از سوی دیگر، فن بالاعم و روی هم رفته، به مثابه فاکتور تعیین کننده (دترمینانت) فکری و اجتماعی خاص هستی انسانی تلقی می شود، که همزمان بیانگر تفکر خاصی و فرم تفکر خاصی و درک درخوری از خود تحقق بخشی انسانی است.
·    طیف مؤلفینی که با این استنباط از فن موافق اند، از همان آغاز مواضع متفاوت داشته اند که از انتقاد سرسختانه از فن شروع می شود و به دفاع اوپتیمیستی (مبتنی بر خوش بینی) از فن می رسد. 

۲۵

·    به همین دلیل، کلیشه رایج مبنی بر «اوپتیمیسم فنی» (خوش بینی فنی) و «پسیمیسم فنی» (بدبینی فنی) برای تحلیل مواضع فنفلسفی، برای تحیل مراحل منفرد و برای تحلیل هر کدام از خطوط سنتی (چه خطوط سنتی مبتنی بر علوم انسانی و چه خطوط سنتی مبتنی بر محیط مهندسی) فقط از ارزش معینی برخوردار است. 

۲۶

·    اهمیت اصلی تمییز در محتوای اجتماعی ـ سیاسی هر دو عنصر است: 

الف

·    «پسیمیسم فنی» (بدبینی فنی)، حاوی فونکسیون فلج کننده نیرومندی است.  

ب

·    «اوپتیمیسم فنی» (خوش بینی فنی)، به مثابه گشتاوری (ممانی) در بسیج اجتماعی عمل می کند. 

۲۷

زیگفرید ولگاست
(۱۹۳۳ ـ ۲۰۱۷)
پروفسور فلسفه

·    هر دو گشتاور فوق الذکر می توانند در آن واحد به یکسان در خدمت طبقه حاکمه قرار داشته باشند.

·    راجع به حدود و ثغور و همچنین راجع به فونکسیون های معرفتی آندو، مراجعه کنید به
·    (ولگاست و بانزه، «فلسفه فن»، ص ۲۳) 

 
پروفسور گرهارد بانزه

۲۸

·    فن نیز فقط از این نقطه نظر به طرق متفاوتی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر