۱۳۹۶ تیر ۹, جمعه

حقوقفلسفه (۵)



 پروفسور دکتر ویلهلم رایموند بایر
برگردان
شین میم شین

 II
دوئالیسم در حقوقفلسفه بورژوائی
ادامه


۱۲

هانس کلسن
(۱۸۸۱ ـ ۱۹۷۳)
از علمای برجسته چکوسلواکی ـ آمریکائی حقوق
همراه با گئورگ یلینک، سوملو و هارت
 از نمایندگان پوزیتیویسم حقوق
مؤلف کتب بیشمار

·      در حالیکه «تعلیمات حقوق محض» کلسن که اغلب عنوان «نورماتیویسم» (هنجاریت گرائی) به دوش می کشد، یکسانی توتال (تام و تمام) دولت و حقوق را فرضیه بندی می کند، اکثریت مکاتب حقوقفلسفه ایدئالیستی گاهی دولت را وزین تر جا می زنند و گه حقوق را.
·      ضمنا حقوق را مقدم بر دولت و برتر از دولت جا می زنند:
·      دادگاه قانون اساسی آلمان فدرال در حکمی در ۲۳ نوامبر ۱۹۵۱ تعلیمات حقوق طبیعی را، وجود حقوق فرامثبت را برسمیت می شناسد.

۱۳

هلموت تیلیکه
(۱۹۰۸ ـ ۱۹۸۶)
تئولوگ آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
اخلاق تئولوژیکی
ایمان و تفکر در عصر جدید
در جستجوی واژه گمشده

·      دوئالیسم بارها به مسئله مرزبندی میان حقوق و اخلاق نیز انتقال داده می شود، بی اعتنا به اینکه میان حقوق و اخلاق تأثیر متقابل و در هم تنیدگی متقابل وجود دارد.

·      به عنوان مثال:

الف
·      در تعلیمات حقوقفلسفه پروتستانی هلموت تیلیکه و ژاک الو.

ب
·      در تعلیمات حقوقفلسفه کاتولیکی کارل بانر، آگوست کنول، رنه مارسی، مارسل ردینگ و غیره.

۱۴
·      در مسئله متد بررسی های حقوقفلسفی نیز دوئالیسم رواج وسیع یافته است:
·      اخیرا در مقابل تفکر سیستمی، تفکر مسئله ای (فی وگ) را به مثابه کلیشه فکری حاصلخیز علم کرده اند و در مقابل دیالک تیک، توپیک را.

·      مراجعه کنید به توپیک.

·      (توپیک عبارت است از تعلیمات قوانین و استنتاجات که بکمک آن می توان استدلال کرد. مترجم)

۱۵
·      مسائل مرکزی حقوقفلسفه که مرتب سر و کله شان پیدا می شود، مانع آن نمی شوند که ما جریانات اصلی حقوقفلسفه را در توالی تاریخی شان تعیین کنیم.

۱۶
·      کثرت موضوعی در عصر حاضر مانع تحقیقات تاریخی نشده است.
·      بلکه برعکس
·      هر کدام از جریانات حقوقفلسفی می کوشد تا سنگ بنا های (آجرهای) تاریخی معینی را از آن خود کند.
·      به همین دلیل بر یکسونگری های تعلیمات قبلی بارها و بارها هجوم می برد.

۱۷
·      حلاجی آنها از رقصیدن کماکان نگرش های حقوقفلسفی به ساز نگرش های فلسفی عام و محتوای طبقاتی آنها پرده برمی دارد.

۱۸
·      حقوقفلسفه در چارچوب روبنای ایدئولوژیکی، همسایه دیوار به دیوار اخلاقفلسفه است و در مقایسه با آن، اعتبار دیرمان هنجارهای (خصلت الزامی) خود را حفظ می کند.

۱۹
·      همسایگان دیگر حقوقفلسفه را جامعه فلسفه (اجتماعفلسفه)، جامعه شناسی حقوق (دورکهایم، گورویچ، ماکس وبر)، علوم اجتماعی و قبل از همه، علوم سیاسی و حقوقتاریخ تشکیل می دهند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر