۱۳۹۴ فروردین ۱۴, جمعه

دیالک تیک تجربه و تفکر (۱)

نعیمه، 
دختر جوانی از اعراب بومی مقیم اهواز بود
  حکم قتل او توسط پدر و برادرانش صادر و به دست آنها اجرا شده بود.
 
در سؤال و جواب‌ های اولیه
 که اهالی محل در مقام بازپرس و دادستان و قاضی
 از جانیان به عمل آوردند، ادعا شد 
که نعیمه تن به عشقی حرام سپرده است 
و افراد ذکور خانواده برای زدودن لکه این ننگ چاره‌ ای نداشته‌اند،
 جز آنکه سرش را ببرند و روی تنش بگذارند
 و برای حفظ شرافت خود بر سر در خانه به تماشای عموم بگذارند.

پدر و برادران نعیمه
در کمال سرافرازی در خانه نشسته بودند و از محکمه و استنطاق باک نداشتند.

مادر نعیمه 
در کنار لباس‌ های خونین نعیمه
 بی‌ آنکه چشم به گریه‌، تر کند، 
چای غلیظ می‌نوشید و استکان‌ های خونرنگ چای را 
همچون ناز شست
در برابر شوهر و پسران خود می‌ نهاد. 
پایان

تحلیلی از شین میم شین

آثار هنری را به دشواری و به ندرت می توان فی الفور درک کرد و توضیح داد:
چون برای درک آثار هنری (مثلا شعر) به مدد بی بدیل تجربه شخصی و یا تجربه تاریخی نیاز مبرم است.

چرا و به چه دلیل؟

برای اینکه هر اثر هنری نیز انعکاس استه تیکی ـ تئوریکی تجربه ای است.

مثال

تجربه و یا حادثه فوق الذکر، ما را هم به یاد شعری از محمد زهری می اندازد و هم به فهم بهتر، عمیق تر و دقیق تر آن رهنمون می شود.

این شعر محمد زهری در همین صفحه منتشر شده است.
 
کدام شعر بوده است؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر