پروفسور
ولفگانگ پطر ایش هورن
برگردان شین میم شین
برگردان شین میم شین
·
خیر و خوبی بلحاظ تاریخی ـ زبانی از صفت خیر و خوب ساخته
شده اند.
·
خیر و خوب در مسیر توسعه اش معانی متنوعی پیدا کرده است.
·
خیر و خوب ، بطورکلی، می تواند به
معانی زیر بکار رود:
1
·
به معنی هدفخوان
2
·
به معنی شجاع، زحمتکش، صادق
3
·
به معنی خوشایند، به معنی شاد بلحاظ
پسیکولوژیکی
4
·
به معنی زیبا
5
·
به معنی نیکوکار، مددکار
6
·
به معنی اندازه نگهدار
·
خیر و خوب معنای اخلاقی خود را به
احتمال قوی تحت تأثیر اشاعه مسیحیت، بویژه پس از تبدیل خیر و خوب به قوانین اخلاقی انتزاعی مسیحیت و به اخلاق
کاستی فئودالی بدست می آورد.
·
خیر و خوبی (نیکی) نیز از این معانی توسعه یافته و آن هم واژه
ای است، با معانی متنوع.
·
اهمیت فلسفی خیر و خوبی (نیکی) ـ قبل از همه ـ در معنای اخلاقی آن است
که ضد بدی (شر) تلقی می شود.
·
خیر و خوبی (نیکی) در تاریخ اتیک
(اخلاق)، معنی و اهمیت بی چون و چرا کسب می کند.
·
ما باید میان دو نوع خیر و خوبی تفاوت بگذاریم:
الف
·
خیر و خوبی اخلاقی
ب
·
بازتاب خیر و خوبی اخلاقی
1
خیر
و خوبی اخلاقی
·
خیر و خوبی اخلاقی، عبارت است از آنچه که در زمان معینی از
سوی قوای اجتماعی معینی بلحاظ اخلاقی نیک تلقی می شود.
·
این به معنی بیان جمعبندی شده در
سیستمی از هنجارها و نظرات اخلاقی است.
2
بازتاب خیر و خوبی اخلاقی
·
اشتغال فلسفی ـ فقهی (تئولوژیکی) با
خیر و خوبی اخلاقی به معنی بازتاب تئوریکی
ـ اتیکی (نظری ـ اخلاقی) خیر و خوبی اخلاقی صورت می گیرد.
·
اینجا ما با دو سطح سمانتیکی سر و کار داریم که از یکدیگر تفکیک ناپذیرند.
·
زیرا این دو سطح سمانتیکی همدیگر
را متقابلا تحت تأثیر قرار می دهند و علاوه بر آن، هم معنی محتوائی خیر و خوبی اخلاقی را و هم در تحلیل نهائی، بازتاب تئوریکی
آن را، موقعیت واقعی و منافع واقعی قوای اجتماعی معینی را منعکس می کنند.
·
(سمانتیک
به زیرعرصه ای از زبانشناسی اطلاق می شود که با معانی علائم زبانی سر و کار دارد.
مترجم)
·
تنها زمانی می توان به مسئله خیر و
خوبی اخلاقی پاسخ درست داد، که ما از
مفهوم مارکسیستی ـ لنینیستی اخلاق آغاز به حرکت کنیم.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر