۱۳۹۹ فروردین ۱۲, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۸۶)


 
 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان 
شین میم شین 
 
پوزیتیویسم
ادامه 
 
۷۹
·    این مسئله خود را در مطالبه جملات پروتکلی نمودار می سازد که گویا مبنای تئوریکی سیستم را تشکیل می دهد.

۸۰

·    در قاموس اشلیک این جملات پروتکلی اند که مشاهدات را تعیین می کنند.

۸۱
·    انکار فلسفه در اینجا فرم مطالبه ایده ئولوژی زدایی به خود می گیرد.

۸۲
·    لازارسفلد، دود، لونبرگ و زتربرگ به مثابه نمایندگان نئوپوزیتیویسم در جامعه شناسی بورژوایی، عرضه کنندگان روشن تفسیر سوبژکتیویستی بوده اند.

۸۳
·    طرح سوسیولوژیکی نئوپوزیتیویسم توسط رویزیونیست ها و رفرمیست های بورژوایی مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

۸۴

·    در سال های ۲۰ قرن بیستم، نویرات به عنوان مثال، ایده ای توسعه می دهد که بنا بر آن، گویا جامعه شناسی امپیریکی، مرحله مدرنی در توسعه ماتریالیسم تاریخی است.

۸۵

·    پوپر با بالا رفتن از منبر تصدیق منفی ادعا می کند که مارکسیسم نه علم، بلکه فرقه مذهبی منحرفی است.

۸۶
·    گروهی از نمایندگان نئوپوزیتیویسم، سمپاتی خود را به لیبرالیسم بورژوایی نشان می دهند.

۸۷
·    نتایج پژوهشی مشخص  جامعه شناسان بورژوایی حاوی سلسله ای از اطلاعات راجع به حیات اجتماعی در جامعه کاپیتالیستی اند.

۸۸
·    این اطلاعات با توجه به شرایط تئوریکی آنها می توانند برای جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی ارزش داشته باشند.

۸۹
·    اگر «جامعه شناسی تئوریکی» سابق، برای طبقه حاکمه عمدتا ارزش ایده ئولوژیکی داشت، جامعه شناسی امپیریکی (تجربی) حل تعدادی از مسائل عملی را برای ایده ئولوگ های بورژوایی امکان پذیر می سازد.

۹۰

·    به عنوان مثال، پژوهش هایی در حوزه افکار «عمومی» می توانند کمکی به رژیم های بورژوایی در زمینه متدهای تبلیغاتی مؤثر، جهت مانی پولاسیون فکری زحمتکشان محسوب شوند. 

مراجعه کنید
به
مانی پولاسیون

 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر