۱۳۹۸ اسفند ۲۶, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۷۶)


 
 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان 
شین میم شین 
 
 
 
 
 پیشکش 
به 
جواد 
(جوانشیر)
که
جان ما بود.
 
اقتصاد سیاسی
ادامه 
 
۲۶
·    اقتصاد سیاسی سوسیالیسم با پژوهش قوانین اقتصادی و سیستم مقولات اقتصادی و عرضه کردن مبانی لازم برای تشکیل مؤثر و راسیونال رابطه میان تولید سوسیالیستی کالا، قانون ارزش، قیمت و سود، خدمت بزرگی به تدوین آموزه اقتصاد کارخانه ای سوسیالیستی و رهبری (ریاست، اداره) اقتصاد کارخانه ای سوسیالیستی و استفاده از آنها و نیل به آماج تولید سوسیالیستی می کند.

۲۷
·    برخورد ماتریالیستی پیگیر اقتصاد سیاسی مارکسیستی ـ لنینیستی سوسیالیسم با روندهای جامعه ای، برای تئوری و پراتیک جامعه شناسی از اهمیت متدئولوژیکی و جهان بینانه بزرگی برخوردار است.

۲۸
·    نتیجه آن این است که جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی که عرصه اقتصادی را از عرصه های مختلف واقعیت اجتماعی و عرصه مناسبات تولیدی مرتبط با آن (و تأثیر متقابل مناسبات تولیدی با نیروهای مولده) را از مجموعه مناسبات اجتماعی برجسته می سازد،  بدین طریق معیاری عینی برای تمیز پدیده ها، روابط و مناسبات اجتماعی بغرنج عرضه می دارد.

۲۹
·    مقوله سانترال (مرکزی) ماتریالیسم تاریخی یعنی فرماسیون اقتصادی جامعه، از این رو، آغازگاه (مبدأ) پژوهش های سوسیولوژیکی و بر مبنای آن، عضوبندی جامعه به طبقات اجتماعی، اقشار و گروه های اجتماعی است.   

۳۰
·    ضمنا بررسی های اقتصادی ـ سیاسی (پولیت ـ اکونومیکی) مناسبات انسان ها با اشیاء و قوای طبیعی که برای تولید نعمات مادی مورد استفاده قرار می گیرند، یعنی نیروهای مولده، بنیانی برای پژوهش های سوسیولوژیکی اند.

۳۱
·     بررسی های اقتصادی ـ سیاسی (پولیت ـ اکونومیکی) اثرگزاری مشترک فاکتورهای (عوامل) سوبژکتیو و فاکتورهای شیئی (مادی) در روند تولید ، قبل از همه، پیش شرطی برای آنالیز (تجزیه و تحلیل) سوسیولوژیکی ساختار اجتماعی در سیستم کلی جامعه ای محسوب می شوند.

·     مراجعه کنید به کار، ساختار اجتماعی

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر