۱۳۹۸ اسفند ۲۹, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۷۹)

 
 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان 
شین میم شین 
پوزیتیویسم
ادامه
۱۷
·    در سال های اخیر، سمتگیری جدیدی در جامعه شناسی بورژوایی تشکیل شده است.

۱۸
·    گرایشی بر ضد امپیریسم توسعه یافته است.
·    گرایشی که مشخصه اش نزدیک تر شدن جریانات سوسیولوژیکی مختلف به یکدیگر است.

۱۹
·    این نزدیک تر شدن با جست و جوی امکان تئوری سازی عام در رابطه بوده است.

۲۰
·    نمایندگان این گرایش به شرح زیر بوده اند:

الف 

تالکوت پارسونس
(۱۹۰۲ ـ ۱۹۷۹)
جامعه شناس امریکائی
تئویسین سرشناس
(۱۹۴۵ ـ ۱۹۶۰)
تئوری های او:
تئوری عمل وولونتاریستی (اراده گرایی)
فونکسیونالیسم ساختاری
سیستم، اوولوسیون، شرایط انسانی
·    ت. پارسونس
ب
·    ر. مرتون
پ
·    ه. ستربرگ
ت
·    ر. کونیگ و غیره

۲۱
·    برای جامعه شناسی پوزیتیویستی قرن ۱۹ دو اصل زیر حائز اهمیت خاصی بوده اند:

الف
·    اولا جامه به مثابه اندام (ارگانیسم) در نظر گرفته می شد.

ب
·    ثانیا ایده اوولوسیون اجتماعی در تئوری های جامعه شناسی نقش برجسته ای بازی کرده است.

·    مراجعه کنید به اوولوسیون، روولوسیون (تکامل، انقلاب)

۲۲
·    این دو اصل در جامعه شناسی الف. کومته و ه. اسپنسر به مثابه وحدتی تضادمند طرح ریزی شده بودند.

۲۳
·    به همین دلیل پس از کومته و اسپنسر، دو مکتب سوسیولوژیکی مختلف تشکیل شدند:

الف
 آگوست کومته
(۱۷۹۸ ـ ۱۸۵۷)
ریاضی دان، فیلسوف، منتقد مذهب، از بنیانگذاران جامعه شناسی

·    مکتب ارگانیکی (مبتنی بر اصل ارگانیسم) توجه خود را مبذول پژوهش ساختار اجتماعی جامعه کرد.
·    در کانون این مکتب، آموزه استاتیک (ایستایی) اجتماعی کومته قرار داشت.

ب
هربرت اسپنسر
(۱۸۲۰ ـ ۱۹۰۳)
فیلسوف و جامعه شناس
مؤسس تئوری اوولوسیون
از پیشقزاولان سوسیال ـ داروینیسم

·    جریان سوسیال ـ داروینیستی در جامعه شناسی در صدد کشف منبع توسعه اجتماعی بود.
·    در کانون این جریان سوسیولوژیکی، آموزه دینامیک اجتماعی، آموزه تئوری پیشرفت اسپنسر قرار داشت.

۲۴
·    پوزیتیویسم این مرحه توسعه در جامعه شناسی بورژوایی را می توان به شرح زیر مشخص کرد:

۱
·    علم باید به مشاهده و تنظیم صرف پدیده ها قناعت ورزد.

۲
·    مسئله مربوط به علل و قانونمندی های عینی روند توسعه جامعه مسئله گزاری متافیزیکی است.

·    (پوزیتویسم هر چه باب میلش نباشد، بر پیشانی اش مهر متافیزیکی می کوبد.
·    متافیزیکی، فحش واژه پوزیتویسم است.
·    بدین طریق هر تفکر علمی ـ فلسفی را از طاقچه بالا تحقیر می کند. مترجم)

۳
·    مبنای استاتیک اجتماعی کومته این بود که جامعه را باید به مثابه ارگانیسم (اندام) در نظر گرفت.
·    ارگانیسمی که در آن، اجزای منفرد کل جامعه به طرز ارگانیکی (عضوی) با یکدیگر در رابطه اند و فقط در وحدت شان قابل فهمند.

۴
·    واحد بنیادی جامعه به نظر کومته، نه فرد، بلکه خانواده است.

۵
·    با این طرز بینش، روابط تعاون تقدم کسب می کنند که مبتنی بر تقسیم جامعه ای (اجتماعی) کارند.

۶
·    کومته، تقسیم جامعه ای کار را از موضع پسیکولوژیکی (روانشناسی) در نظر می گیرد و وابستگی آن به توسعه نیروهای مولده را نادیده می گیرد.

۷
·    به همین دلیل، مواعظ او راجع به گروه ها و طبقات اجتماعی، انتزاعی می مانند.

۸
·    پیشرفت در تئوری کومته، به مثابه توسعه ساده محسوب می شود.

·    مراجعه کنید به توسعه، پیشرفت.

۹
·    در قاموس کومته، توسعه جامعه ای از سه مرحله زیر می گذرد:

الف
·    از مرحله تئولوژیکی (فقهی)

ب
·    از مرحله متافیزیکی (ماوراء الطبیعه)

پ
·    از مرحله پوزیتیو (مثبت)

۱۰
·    قانون سه مرحله فوق الذکر، از دید کومته، قانون اساسی دینامیک اجتماعی است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر