۱۳۹۹ فروردین ۱۱, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۸۵)


 
 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان 
شین میم شین 
 
پوزیتیویسم
ادامه 
 
۷۰
·    تبدیل جامعه شناسی بورژوایی به علمی امپیریکی (تجربی)، به تغییر محتوا و فونکسیون آن در جامعه منجر شد.

۷۱
·    علل این تغییر به شرح زیر بوده اند: 

الف
·    علت اول آن، اجتماعی بوده است:
·    بحران عمومی جامعه سرمایه داری بوده است.

ب
·    علت دیگر آن، توسعه پوزیتیویسم منطقی بوده است.

۷۲

ارنست ماخ
(۱۸۳۸ ـ ۱۹۱۶)
فیزیکدان، فیلسوف و تئوریسین علمی اطریشی
از
مؤسسین امپیریوکریتیسیسم
از
راهگشایان تئوری هیئت و روانشناسی هیئت

·    توسعه پوزیتیویسم منطقی و تأثیرش بر جامعه شناسی بورژوایی با ماخیسم شروع می شود.

۷۳
·    ماخیسم، سنسوئالیسم (حسگرایی) سوبژکتیوی است.

۷۴
·    ماخیسم مدعی آن است که فقط سوبژکت وجود دارد و مجموعه شناخت در تجارب (دانش تجربی) سوبژکت فردی وجود دارد.

۷۵
·    ردیه درخشانی بر ماخیسم توسط لنین در اثر او تحت عنوان «امپیریوکریتیسیسم و ماتریالیسم» تحریر یافته است.

۷۶
·    تداوم پوزیتیویسم با توسعه پوزیتیویسم منطقی «محفل وین» صورت گرفت.

۷۷
·    نمایندگان محفل وین به شرح زیر بوده اند:

الف

موریتس اشلیک
(۱۸۸۲ ـ ۱۹۳۶)   
فیزیکدان و فیلسوف و مؤسس محفل وین
·    موریتس اشلیک

ب


اوتو نویرات
(۱۸۸۲ ـ ۱۹۴۵)
  فیلسوف و اقتصاددان

·    اوتو نویرات

پ
·    فیلیپ فرانک
ت


رودولف کارناپ
(۱۸۹۱ ـ ۱۹۷۰)  
فیلسوف
 از نمایندگان امپیریسم منطقی (نئوپوزیتیویسم)

·    رودولف کارناپ و غیره

۷۸
·    معاییر پوزیتیویستی مهم برای متدئولوژی پژوهش سوسیولوژیکی قبل از همه به شرح زیرند:

الف
·    تقلیل موضوع فلسفه به مسائل متد تصدیق و یا به وسیله تصدیق (اثبات صحت حدسی، ادعایی و نظری)

ب
·    توسعه امپیریسم (تجربه گرایی) یکسویه و نئونومینالیسم

·    مراجعه کنید به نومینالیسم

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر