۱۳۹۸ اسفند ۲۹, پنجشنبه

همبود (اجتماع)


پروفسور دکتر  یورگن اشمولاک
برگردان
 شین میم شین
     
۱
·      همبود (اجتماع) به کیفیت اتحاد اجتماعی، سیاسی و اخلاقی انسان ها اطلاق می شود.

۲
·      اعضای هر همبود با وجوه مشترک سیاسی، فکری و اخلاقی نسبتا ثابت و همیشگی که از مناسبات اجتماعی مادی نشئت می گیرند، با یکدیگر رابطه برقرار می کنند.
·      وجوه مشترکی که با پیشرفت اجتماعی موجود مطابقت دارند و به تحقق آن خدمت می کنند.

۳
·      با این وجوه مشترک آماج ها، منافع و استنباطات معینی مطابقت دارند که توسط اعضای همبود داوطلبانه نمایندگی می شوند و به مورد اجرا گذاشته می شوند.

۴
·      همبود به برکت تحقق توأمان این آماج ها، منافع و استنباطات و همچنین تحت تأثیر متقابل افراد مختلف به تشکیل شخصیت اعضای خود نایل می آید.

۵
·      در فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی اغلب دو نکته از دیده ها پنهان نگه داشته می شود:

الف
·      اولا این نکته که توسعه و مؤثریت هر همبود، همواره بر بنیان مناسبات اجتماعی مادی و منافع اجتماعی عینی معینی صورت می گیرد.

ب
·      ثانیا این نکته که خصلت مشخص و تاریخی هر همبود به واسطه  بنیان های مادی و طبقاتی آن تعیین می شود.

۶
·      مثلا این نکته نادیده گرفته می شود که در هر جامعه طبقاتی آنتاگونیستی (آشتی ناپذیر) ـ قاعدتا ـ ستمکشان و استثمارشوندگان ـ مثلا طبقه کارگر در جامعه سرمایه داری ـ  به صورت یک همبود طبقاتی متحد می شوند تا برای تحقق منافع پیشرفته، آماج ها و استنباطات مشترک  خود علیه ستمگران و استثمارگران مبارزه کنند.

الف
همبود از نقطه نظر فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی

۱

فردیناند تونیس
(۱۸۵۵ ـ ۱۹۳۶)
جامعه شناس، اقتصاد دان طبیعی، فیلسوف آلمانی
مؤلف آثار بیشمار:
جامعه و همبود
تونیس
به
 لحاظ معرفتی ـ نظری
طرفدار وحدت همه علوم بود

·      فلسفه و جامعه شناسی بورژوائی، همبود را به مثابه یک پدیده اجتماعی ـ روانی ـ روحی صرف و یا به مثابه یک پدیده به طور بیولوژیکی مشروط در نظر می گیرد.

۲
·      فردیناند تونیس و جامعه شناسی مدرن بورژوائی همبود را به مثابه «پیوستگی درونی ـ روحی» و «احساس تعلق به یکدیگر» تلقی می کنند.

ب
همبود از نقطه نظر تعلیمات اجتماعی روحانیت مسیحی

·      همبود از نقطه نظر تعلیمات اجتماعی روحانیت مسیحی عبارت است از وحدت به طور طبیعی رشد یافته و یا وحدت در راه حرکت به سوی «خیر متعالی» (مثلا خدا) و لذا همبود حاکی از «اعتقاد به یک ارزش معنوی» است.

پ
همبود در جامعه سوسیالیستی

۱
·      در حالیکه در جامعه طبقاتی آنتاگونیستی میان همبود و جامعه شکاف عمیقی به وجود می آید، در جامعه سوسیالیستی تحت رهبری طبقه کارگر وحزب آن به برکت برقراری مالکیت اجتماعی بر وسایل تولید و منافع اساسی مشترک کلیه طبقات و اقشار مردم زحمتکش، همبود انسانی فراگیر سوسیالیستی پا به عرصه وجود می گذارد.

۲
·      همبود سوسیالیستی کیفیت همزیستی و همکاری تاریخی ـ سیاسی نوین انسان ها ست.

۳
·      همبود سوسیالیستی بیانگر اتحاد داوطلبانه و آگاهانه اعضای اجتماعا برابر حقوق جامعه سوسیالیستی است که آماج مشترک شان تقویت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی دولت سوسیالیستی است.

۴
·      همبود سوسیالیستی از قوانین اساسی و ارزش های اخلاقی سوسیالیستی نیرو می گیرد که در تحکیم روابط مشترک، همواره نقش مهمی بازی می کنند.

۵
·      در همبود سوسیالیستی توسعه همه جانبه شخصیت های سوسیالیستی با فضایل و سجایای اخلاقی خاص و با دولتآگاهی (شعور دولتی) عالی قوام می یابد.

·      مراجعه کنید به شعور دولتی

۶
·      همبود سوسیالیستی به مثابه کیفیت سیاسی ـ اخلاقی، از خصلتی یونیورسال برخوردار است و رفته رفته کلیه فرم های اجتماعی کار، آموزش و زندگی مشترک جامعه به طورکلی و کلکتیو ها و گروه های مختلف را قوام می بخشد.

۷
·      توسعه و تبدیل کلیه فرم های اجتماعی همزیستی و همکاری انسان ها، بویژه کلکتیو های کار به همبودهای سوسیالیستی به شکوفائی کامل آنها به مثابه قوای محرکه مهمی برای انجام انقلاب علمی ـ فنی در ساختمان سیستم جامعه ای سوسیالیسم پیشرفته منجر می شود.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر