۱۳۹۸ اسفند ۲۴, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۷۴)

 
 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان 
شین میم شین 
 
 
 
 
 پیشکش 
به 
جواد 
(جوانشیر)
که
جان ما بود.
 
اقتصاد سیاسی
ادامه

۱۱
·      اقتصاد سیاسی مارکسیستی ـ لنینیستی سوسیالیسم، بنیان تعیین کننده سیاست اقتصادی حزب مارکسیستی ـ لنینیستی و دولت سوسیالیستی است.

۱۲
·     سیاست اقتصادی که در پیوند انقلاب علمی و فنی با توسعه سیستم اقتصادی سوسیالیسم، مکانیسم اثرگزاری قوانین اقتصادی را آگاهانه و پیش بینانه تعیین می کند، متکی بر رابطه متقابل شیوه تولید جامعه با روبنای جامعه است.
·     البته اگر سیاست اقتصادی توسط اقتصاد سیاسی مارکسیستی ـ لنینیستی سوسیالیسم مورد بررسی قرار گیرد.

۱۳
·     نتایج این پژوهش های سیاسی ـ اقتصادی برای آنالیز سوسیولوژیکی  ساختار اقتصادی کل سیستم سوسیالیسم و زیرساختارهای آن و برای دیگر بررسی های فرهنگی ـ سوسیولوژیکی از اهمیت بزرگی برخوردارند.

۱۴
·     با توسعه اقتصاد سیاسی مارکسیستی ـ لنینیستی سوسیالیسم، عرصه های زیر در رابطه تنگاتنگ قرار دارند:

الف
·     آموزه اقتصاد کارخانه ای سوسیالیستی

ب
·      آموزه مدیریت اقتصادی کارخانه ای سوسیالیستی

پ
·     رشته های اقتصادی علوم

۱۵
·     بر مبنای قوانین عام فرمولبندی شده توسط اقتصاد سیاسی مارکسیستی ـ لنینیستی سوسیالیسم، پلان بندی اقتصاد ملی، اوکونومیک کار، اکونومیک صنعت و اکونومیک کشاورزی و رشته های اقتصادی دیگر  به بررسی مؤثریت و مطالبات و الزامات سیستم قوانین اقتصادی در عرصه های مربوطه روند بازتولید می پردازند.

۱۶
·     سیبرنتیک، به ویژه تئوری تنظیم و تئوری اطلاع به تهیه و تدوین مدل ها و سیستم های علامتی اقتصادی ـ سیاسی خدمت کرده اند که در نتیجه آن، هم اقتصاد سیاسی و هم رشته های اقتصادی علوم، آموزه اقتصاد کارخانه ای و آموزه مدیریت کارخانه ای می توانند اسناد و راهکارهای لازم برای سیاست اقتصادی و تحول پیش بینانه شیوه تولید سوسیالیستی هم در کل و هم در جزء را فراهم آورند.

۱۷
·     متمایز سازی و همپیوندی (اینتگراسیون) علوم اقتصادی، همزمان بدان منجر شده است که رشته های علمی جدید زیر پدید آیند که با اقتصاد سیاسی مارکسیستی ـ لنینیستی سوسیالیسم، در رابطه اند:

الف
·    اقتصاد آموزشی ـ پرورشی 

ب
·    مدیریت سوسیالیستی اقتصاد  

پ
·    علم سازماندهی
·    و غیر

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر