۱۳۹۸ مرداد ۱۴, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۶۲)


شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.

شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۵ ـ ۲۲)

 

حکایت دوم
بخش ششم

شنیدم که فرماندهی دادگر
قبا داشتی هر دو روی آستر

یکی گفتش:
«ای خسرو نیکروز
ز دیبای چینی قبائی بدوز»

بگفت:
«این قدر ستر و آسایش است
وز این  بگذری، زیب و آرایش است

نه از بهر آن می ستانم خراج
که زینت کنم بر خود و تخت و تاج

مرا هم ز صد گونه آز و هوا ست
ولیکن خزینه، نه تنها مرا ست.»

۱
شنیدم که فرماندهی دادگر
قبا داشتی هر دو روی آستر

معنی تحت اللفظی:
پادشاه دادگری بود
که
دو روی قبایش از جنس زیرجامه بود.

قبا
یکی
از
مهم ترین مفاهیم سعدی
است.


قبا و لباده
 لباس بلند و گشاد و آستین‌داری است
 که
 از 
جلو ب
از است 
و 
 قسمتی از بالایه آن توسط دکمه یا چیزی به هم متصل می شوند


قبا
حاوی ریشه قدیمی
 است 
و
 انواع مختلف آن 
امروزه
 به
عنوان لباس رسمی آکادمیک
 خصوصاً در مراسم فارغ‌التحصیلی و نیز لباس فرم روحانیون مسلمان و مسیحی و یهودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
قبا
  از 
دو بخش درونی و پنهان و بخش برونی و عیان و نمایان
تشکیل می یابد.

سعدی
از
این مفهوم
برای توسعه دیالک تیک های زیر بهره برمی گیرد:

۱
دیالک تیک پدیده (نمود) و ماهیت
(دیالک تیک ظاهر و ذات)

۲
دیالک تیک درونی و برونی
(داخلی و خارجی)

۳
دیالک تیک فرم و محتوا
و
غیره

۲
شنیدم که فرماندهی دادگر
قبا داشتی هر دو روی آستر

سعدی
در
این بیت شعر
از
قبایی
سخن می راند
که
کم ترین فرقی بین بخش برونی و درونی اش
وجود ندارد.

علاوه بر وحدت درونی و برونی
کیفیت قبا
نازل
است.

یعنی
به
عوض حریر و غیره
از
پارچه ارزانقیمت
(آستر)
است.

این بدان معنی
است
که
پادشاه دادگر
برای
تجمل
تره حتی خرد نمی کند.

یعنی
مثل فقرا
لباس می پوشد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر