۱۳۹۸ مرداد ۲۴, پنجشنبه

نفی (۲)

 پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
 شین میم شین

۱۶
·      گیاه روینده از دانه ـ به عنوان مثال ـ نفی دیالک تیکی دانه است:
·      گیاه اما نه فقط نافی دانه (پایاندهنده به عمر دانه)، بلکه در عین حال حافظ کلیه خواص ماهوی و ضرور دانه (و قبل از همه خواص توارثی دانه) در خود ، برای توسعه بیشتر «نوع» مربوطه است و بدین طریق، توسعه راه خود را به پیش می گشاید.

۱۷
·      پیشرفت اجتماعی نیز فقط به مثابه نفی دیالک تیکی مناسبات حاکم امکان پذیر است.  

۱۸
·      از این رو ساختمان سوسیالیسم در یک جامعه سرمایه داری به معنی نفی جامعه کاپیتالیستی ـ بورژوائی و ضمنا به معنی نفی کلیه فرماسیون های اجتماعی است که بر مالکیت خصوصی بر وسایل تولید مبتنی بوده اند.

۱۹
·      ساختمان سوسیالیسم اما نافی صرف مناسبات قبلی نیست، بلکه در عین حال حافظ کلیه خواص مثبت دوره قبلی:
·      سطح توسعه نیروهای مولده، دستاوردهای علمی و فنی، گنجینه های هنری، ادبیات و غیره و مراقب و توسعه دهنده آنها و قرار دهنده آنها در خدمت پیشرفت اجتماعی بیشتر است.

۲۰
·       اگر به زبان سیستمتئوری سخن بگوییم، در روند توسعه یک سیستم مادی پویا، آن بخش از نحوه رفتار سیستم به طور  دیالک تیکی نفی می شود که دیگر ثبات لازم سیستم در برابر تأثیرات محیط را تضمین نمی کند.

۲۱
·      نفی دیالک تیکی به دو صورت زیر تحقق می یابد:

الف
·      اگر ما با سیستم اولترا ثابت سر و کار داشته باشیم، سیستم در کلیت خود نحوه رفتار عالی تر کسب می کند.

ب
·      اگر ما با سیستم مولتی ثابت سر و کار داشته باشیم، زیرسیستم های منفرد، نحوه رفتار عالی تر کسب می کنند و بدین طریق، ثبات کل سیسم حفظ می شود.

۲۲
·      به ویژه در مورد دوم، معلوم می شود که نفی دیالک تیکی با وحدتی از جهش کیفی سیستمشکن و جهش کیفی سیستم نگهدار سر و کار دارد.

·      (به عبارت دیگر، نفی دیالک تیکی در مورد سیستم های مولتی ثابت خود دیالک تیک سیستمشکن و سیستم نگهدار است.
·      مثال: درختان به هنگام قحط باران بخشی از شاخه های خود را برای صرفه جوئی در آب، خشک می کنند، یعنی زیرسیستم هائی را فدا می کنند (سیستمشکنی)، تا کل درخت، یعنی سیستم کلی را حفظ کنند (سیستم نگهداری)،  مترجم)

۲۳
·      نفی دیالک تیکی در معنای دوگانه اش ـ به مثابه   وحدتی از جهش های کیفی سیستمشکن و جهش های کیفی سیستم نگهدار ـ در عین حال، بیانگر وحدت دیالک تیکی پیوست و گسست در روند توسعه است. 

·      مراجعه کنید به دیالک تیک پیوست و گسست.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر