۱۳۹۸ مرداد ۲۵, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۳۲)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


ماتریالیسم 
ادامه

پ
ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی
(ماتریالیسم علمی پیگیر)

۱
·    شرایط لازم برای تشکیل ماتریالیسم علمی پیگیر،‌ یعنی ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی در قرن ۱۹ فراهم آمد.

۲
·    معارف علمی جدید (کشف قانون بقاء انرژی و قانون تبدیل انرژی، کشف سلول، تئوری توسعه و غیره) و پایگاه طبقاتی جدید ، یعنی طبقه کارگر و مبارزه طبقه کارگر بر ضد بورژوازی، برای اولین بار امکان پیوند  ماتریالیسم با دیالک تیک را و بسط آن در این فرم برای شناخت جامعه بشری را فراهم آوردند. 

۳

·    به قول ولادیمیر لنین، «خود این  استفاده از ماتریالیسم در جامعه شناسی ایده نبوغ آمیزی بود.

۴
·    استفاده از ماتریالیسم در جامعه شناسی در وهله اول طبیعتا فرضیه ای بیش نبود.
·    اما فرضیه ای بود که برای اولین بار موضعگیری علمی سرسختانه ای نسبت به مسائل تاریخی و اجتماعی را امکان پذیر ساخت.  

۵
·    تا آن زمان، جامعه شناسان اصلا نمی توانستند به ساده ترین و ابتدائی ترین روابط، مثلا به چگونگی مناسبات تولیدی نفوذ کنند.

۶
·    هرگز و حتی هنوز هم اعضای جامعه بشری از مجموعه مناسبات جامعه ای، که تحت آن مناسبات زندگی می کنند، این درک را نداشتند و ندارند که در حصار طبیعت معینی و تحت نفود اصول اساسی معینی قرار دارند.

۷
·    توده اما برعکس به طور ناخودآگاه خود را با این مناسبات جامعه ای همرنگ می سازد و درک چندانی از این مناسبات جامعه ای به مثابه مراحل تاریخی جامعه ندارد.
·    به همین دلیل است که از روابط مبادله ای که انسان ها قرن های بسیار تحت آن به سر برده اند، در همین اواخرتوضیحی عرضه داده شده است.

۸
·    ماتریالیسم با  تحلیل عمیق ایده های جامعه ای بشری، تحلیلی که تا منشاء آغازین آن نفوذ می کند، این مسئله را حل کرده است.

۹
·    نتیجه گیری نهایی ماتریالیسم این بوده که جریان ایده ها وابسته به جریان چیزها ست و این تنها چیزی است که با روانشناسی علمی سازگار است.

۱۰
·    این فرضیه بعدها جامعه شناسی را به لحاظ دیگری نیز برای اولین بار به مقام علم ارتقا داده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر