۱۳۹۸ شهریور ۳, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۴۱)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


افکار عمومی
ادامه

۵۳
·    طبقه کارگر به مثابه انقلابی ترین و مترقی ترین طبقه اجتماعی اما تحت شرایط حاکمیت امپریالیسم از دسترسی به ابزار نظرسازی (رسانه های همگانی) محروم است.

۵۴
·    برای طبقه کارگر دشوار و حتی امکان ناپذیر است که نظرات خود را به مثابه نظرات خلق، یعنی به مثابه نظرات طبقات و اقشار تحت سرکوب و ستم و کلیه قوای اوپوزیسیونی رسما نمودار سازد و پیشبرد بخشد.

۵۵
·    به همین دلیل افکار عمومی نشر یافته در عرصه حاکمیت امپریالیسم را عمدتا باید بنا بر طبیعت آن، به مثابه نظرات نشر یافته طبقه حاکمه محسوب داشت.
·    نظراتی که بسیاری از اعضای طبقات و اقشار اجتماعی تحت سرکوب و ستم به سبب بی خبری از طبیعت و خصلت این افکار عمومی از آن خود می کنند و آن را نظر خود تصور می کنند.
·    (با آن هویت یابی می کنند.)

۵۶
·    تحت شرایط هر نظام جامعه ای سوسیالیستی به مثابه فرماسیون اقتصادی نسبتا مستقل جامعه بشری در دوران گذار از کاپیتالیسم به کمونیسم، بر پایه مناسبات تولیدی سوسیالیستی، منافع بنیادی مشترک طبقات و اقشار اجتماعی، یعنی وحدت سیاسی ـ اخلاقی خلق توسعه می یابد.

۸۷
·    بدین طریق خصلت و وظیفه افکار عمومی به طرز بنیادی تغییر می یابد.

۸۸
·    با کسب قدرت توسط طبقه کارگر و طبقات و اقشار متحد آن، یعنی با تشکیل مناسبات تولیدی سوسیالیستی واحد، شرایط عینی برای تشکیل افکار عمومی واحد فراهم می آید که در آن منافع طبقه کارگر و طبقات و اقشار متحد آن منعکس می شوند.

۸۹
·    انطباق منافع سیاسی، مادی و فرهنگی زحمتکشان و کلکتیوهای شان با الزامات جامعه ای هرچه بیشتر شود، تشکیل افکار عمومی سوسیالیستی به همان اندازه بیشتر جامه عمل می پوشد.

۹۰
·    افکار عمومی در سوسیالیسم فاکتور مهمی است که منجر بدان می شود که شعور سوسیالیستی به مثابه تنظیمگر رفتار کلی انسانها در نظام جامعه ای سوسیالیستی به طرز پلان بندی شده توسعه یابد.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر