۱۳۹۸ شهریور ۱, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۴۳۹)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  

افکار عمومی
ادامه

۳۲
·    در افکار عمومی در مطابقت با ساختار اجتماعی ـ اقتصادی جامعه مورد نظر، منافع متفاوت و متمایز طبقات و گروه های اجتماعی تبیین می یابند.

۳۳
·    دعاوی تدارک دیده شده توسط نظرپژوهان بورژوایی مبنی بر اینکه افکار عمومی دقیقا بیانگر همه افکار موجود در مردم است و نشاندهنده نظر میانگین است، افسانه ای بیش نیست.
·    هدف حضرات سرپوش نهادن بر وجود منافع متفاوت طبقات و اقشار اجتماعی است.

۳۴
·    افکار عمومی واحد و یکپارچه فقط در صورتی می تواند وجود داشته باشد که منافع طبقات و گروه های اجتماعی بر هم منطبق باشند.

۳۵
·    این انطباق منافع طبقات و گروه های اجتماعی تحت شرایط نظام اجتماعی کاپیتالیستی با وجود تضادهای عینی طبقاتی قاعدتا وجود ندارد.

۳۶
·    از آنجا که طبقه به لحاظ اقتصادی حاکم، ضمنا وسایل لازم برای اشاعه و پیشبرد افکار و نظرات خود را در اختیار دارد، تحت شرایط جامعه طبقاتی ـ کاپیتالیستی، افکار عمومی حاکم عبارت است از نظرات طبقه حاکمه و نظرات مبتنی بر آماج های طبقه حاکمه.

۳۷
·    از آنجا که طبقه حاکمه، دیگر نمی تواند  سیاست خود را که بر ضد الزامات عینی جامعه است، بدون حمایت نظری بخش های وسیع زحمتکشان پیش ببرد، تلاش می کند که با افکار عمومی سرهم بندی شده توسط بورژوازی دست به عوامفریبی بزند و از وحدت منافع همه طبقات و اقشار اجتماعی دم می زند و بدین طریق و با این ترفند، زحمتکشان جامعه را به دنبال منافع طبقه حاکمه می کشد.

۳۸
·    مؤثرترین متد برای ایجاد توهم وحدت منافع بورژوازی با منافع توده های زحمتکش، جا زدن افکار طبقه حاکمه که توسط رسانه های همگانی اشاعه داده می شوند، به عنوان نظر مردم، یعنی به عنوان افکار عمومی است.

۳۹
·    هدف طبقه حاکمه این است که زحمتکشان «افکار عمومی» تدارک دیده شده توسط بورژوازی را به عنوان نظر خود تصور کنند و با آن هویت یابی کنند.

۴۰
·    این متد مستعمل بورژوایی در هدایت و مانی پولاسیون توسعه شعور وسیع ترین بخش جمعیت کشور، خود را در تعریف تئوریکی مفهوم «افکار عمومی» توسط ایده ئولوگ های بورژوایی نیز نمودار می سازد.

۴۱
·    از اوسط تا اواخر قرن ۱۹، افکار عمومی به مثابه نظرات و افکاری تصور می شد که ایده ئولوگ ها و نمایندگان بورژوازی نمایندگی می کنند. 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر