۱۳۹۸ شهریور ۳, یکشنبه

نقشه (پلان، برنامه) (۵)


 
 پروفسور دکتر الفرد باوئر
برگردان
 شین میم شین
 
   


۱
·       مشخصه کلیه نقشه هائی که به معنای پیوند برگشتی آنها، چند مرحله ای اند، عبارت از این است که در آنها آماج ها به وسیله ها و وسیله ها به آماج ها مبدل می شوند.

۲
·      برای اینک در نقشه های چند مرحله ای، مراحلی پدید می آیند که در آنها آماج های میانی تحقق یافته در مرحله بعدی به مثابه   وسایلی برای تحقق آماج های بعدی مورد استفاده قرار می گیرند.

۳
·      اما همه آماج های میانی تحقق یافته به وسیله بدل نمی شوند.
·      برخی از آنها حتی به معضل بدل می شوند.

۴
·      در هر نقشه، باید معضلاتی را که در نتیجه تحقق آماج ها پدید می آیند، از معضلاتی که ربطی به تحقق آماج ها ندارند، تمیز داد.

۵
·      هر نقشه ضمن تعیین تکلیف، پیشاپیش تعیین می کند (پیش بینی می کند) که وسایل معینی باید برای تحقق آماج های مطروحه مورد استفاده قرار گیرند.

۶
·      این پیش بینی استفاده از وسیله را رهنمود نقشه می نامند.
·      بی اعتنا به اینکه آن برای سوبژکت های طراح نقشه و یا مجری نقشه، نیتی قلبی است و یا فراخوانی است.

۷
·      و بی اعتنا به اینکه سوبژکت مجری نقشه تحت شرایطی مجبور به اجرای رهنمود است و یا رهنمود بنا بر خودویژگی موضوع نقشه، وسایل و یا آماج ها از سوبژکت های دیگر نشئت می گیرد و یا حتی چه بسا بر ضد خود سوبژکت است.

انواع رهنمودها

الف
رهنمودیت نهائی

·      اگر رهنمودیت نقشه های عملیاتی اجتماعی به آماج های نقشه نسبت داده شود، ما با رهنمودیت نهائی سر و کار داریم.

ب
رهنمودیت ابزاری

·      اگر رهنمودیت نقشه های عملیاتی اجتماعی به آماج های نقشه نسبت داده شود، ما با رهنمودیت ابزاری سر و کار داریم.

پ
رهنمودیت اجتماعی

·      اگر رهنمودیت نقشه های عملیاتی اجتماعی به خدمات، کارکردها و یا به آمادگی انسان های مجری نقشه نسبت داده شود، ما با رهنمودیت اجتماعی سر و کار داریم.

******

الف
رهنمودیت نهائی

۱
·      رهنمودیت نهائی حاکی از آن است که آماج های تعیین شده در هر نقشه به مثابه   هنجار نمودار می گردند و انجام و رعایت شان در چارچوب سیستم آماج ها، وسایل و معضلات مربوطه، تکلیف و وظیفه تلقی می شود.

۲
·      تغییر آماج های نقشه به تغییر وسایل مورد نظر و نتیجتا به تغییر نقشه به طور  کلی منجر می شود.

ب
رهنمودیت ابزاری

۱
·      رهنمودیت ابزاری بدان معنی است که در هر نقشه باید حداقل یکی از وسایل لازم برای تحقق آماج ها مورد استفاده قرار گیرد.

۲
·      این علاوه بر این، بدان معنی است که در نقشه های چند مرحله ای باید گام های متوالی لازم به تحقق آماج های نقشه تعیین شوند.

پ
رهنمودیت اجتماعی

·      رهنمودیت اجتماعی بدان معنی است که هر نقشه کنش های (کارکردها و خدمات) اجتماعی معینی را به عنوان تکلیف تلقی می کند و واجب الاجرا می سازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر