۱۳۹۸ مرداد ۲۶, شنبه

نفی نفی (۲)

 پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
 شین میم شین
   ۹
·      در تجزیه و تحلیل روندهای توسعه ی سیستم های مادی پویا بر طبق قانون نفی نفی باید توجه داشت که مراحل نفی و نفی نفی به مرکز مختصات واحدی نسبت داده شوند، یعنی بر پایه پارامتر نفی واحدی استوار شوند. 

۱۰
·      هر سیکل توسعه نسبتا به پایان رسیده در مرحله نفی نفی همواره به وسیله  پارامتر نفی معینی مشخص می شود.

۱۱
·      با خاتمه مرحله نفی نفی، توسعه بعدی سیستم بر مبنای پارامترهای نفی دیگری صورت می گیرد.

۱۲
·      هر سیستم می تواند در جریان توسعه خود بنا بر پارامترهای بکلی متفاوت نفی شود.

۱۳
·      این نفی های مبتنی بر پارامترها که بنا بر پارامترهای نفی خودویژه هر سیکل توسعه از همدیگر متمایز می شوند، تعیین کننده سطح توسعه ای اند که سیستم در مرحله نفی نفی در مقایسه با مرحله اولیه اثبات قرار دارد.

۱۴
·      اگر معیار تعیین سطح توسعه هر سیستم، سازمان یابی عالی تر و ثبات بیشتر باشد، آنگاه می توان از توسعه پیشرونده و یا پس رونده  سخن گفت.

۱۵
·      از آنجا که توسعه هر سیستم مادی پویا بنا بر پارامترهای متفاوت نفی صورت می گیرد و هر کدام از این سیستم ها حاوی یک سمت اصلی توسعه است، بنابرین باید در ارزیابی توسعه آن، از نقطه نظر قانون نفی نفی ـ قبل ازهمه ـ پارامترهای نفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند و پارامتر اصلی نفی سیستم باید تعیین گردد.

۱۶
·      برای یافتن پارامتراصلی نفی سیستم باید تضاد اصلی سیستم تعیین شود، تضاد اصلی ئی که بنیان توسعه سیستم را تشکیل می دهد.

۱۷
·      پس ازتعیین پارامتر اصلی نفی برمبنای تجزیه و تحلیل مشخص سیستم و تأثیرات متقابل آن با محیط زیست، می توان ـ بویژه ـ به پیشگوئی توسعه بعدی سیستم در فرم مراحل نفی و یا مراحل نفی نفی شیوه رفتار سیستم، که بر طبق این پارامترها صورت می گیرند، نایل آمد.

۱۸
·      قانون نفی نفی از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی، قانون اصلی دیالک تیک ـ به طور  کلی ـ نیست:

الف
·      بر خلاف قانون وحدت و «مبارزه» اضداد که علت و سرچشمه توسعه را کشف می کند و بر خلاف قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی که خصلت حل تضادها و مکانیسم درونی توسعه را نشان می دهد، قانون نفی نفی فقط جنبه معینی از توسعه را توصیف می کند.

ب
·      قانون نفی نفی نشاندهنده عوامل زیر است:

۱
·      قانون نفی نفی نشاندهنده پیوند درونی مراحل منفرد توسعه است.

۲
·      قانون نفی نفی نشاندهنده گرایش عام توسعه است.

۳
·      قانون نفی نفی نشاندهنده سمت و سوی توسعه است.

۴
·      و لذا به قول کلاسیک های مارکسیسم، قانون نفی نفی «قانون توسعه به مراتب  عامتر، مهمتر و لذا مؤثر درعرصه به مراتب  وسیعتر، یعنی طبیعت، جامعه و تفکر است.»
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۱۳۱)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر