۱۳۹۸ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

نظریه اکستن سیونالیته


 پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
 شین میم شین
       
۱
·      پیوند حکمی زمانی اکستن سیونال نامیده می شود که ارزش حقیقت آن، فقط بر مبنای ارزش حقیقت احکامی تعیین شود که با آن در پیوند قرار دارند.
·      البته نه بر مبنای محتوای آنها.

۲
·      کونیونکسیون (پیوند دو و یا چند حکم بوسیله حرف ربط «و»)  یک همچو پیوند حکمی اکستن سیونال است:
·      کونیونکسیون زمانی حقیقی و درست است که هر دو حکم آن که به کمک حرف ربط «و» به هم پیوسته اند، حقیقی باشند و در غیر این صورت خطا و نادرست است.

۳

رودولف کارناپ
 (۱۸۹۱ ـ ۱۹۷۰)
فیلسوف
 از نمایندگان امپیریسم منطقی

·      کارناپ ارزش حقیقت هر حکم را اکستن سیون آن حکم می نامد.

۴
·      حکم «کانت برادر ناپلئون است!» به نظر او حاوی ارزش حقیقت و یا اکستن سیون خطا و نادرست است.

۵
 در منطق مسندی اکستن سیون مفهوم و یا اکستن سیون مسند عبارت است از طبقه ای از افراد و غیره که مسند شامل حال شان می شود.
·      مثلا اکستن سیون مفهوم «پستانداران ابزارسازنده و به کار اندازنده!» طبقه انسان ها ست.
·      مفهوم «پستانداران سخنگو!» نیز همین اکستن سیون را دارد.

۶
·      این اما بدان معنی نیست که هردو مفهوم از هر نظر یکسان اند.    

۷
·      اینتن سیون آندو با هم فرق دارد. 

۸
·      این مطلب را می توان در مورد مناسبات دو عضوی و یا چند عضوی بسط داد.

۹
·      منطق صوری (آنجا که در حوزه محدود خود عمل می کند، یعنی نه به عنوان منطق مستعمل و یا متدئولوژی) فقط به بررسی پیوندهای حکمی اکستن سیونال و روابط، مناسبات و غیره اکستن سیونال میان مسندها می پردازد.

۱۰
·      کارناپ از این حقیقت امر، تئوری اکستن سیونالیته منطق صوری را (که خود قابل بحث است) استخراج می کند و ریشه کن کردن همه روابط، تعاریف و غیره غیر اکستن سیونال یعنی اینتن سیونال و جایگزین کردن آنها با روابط، تعاریف و غیره اکستن سیونال را طلب می کند.

۱۱
·      تئوری اکستن سیونالیته منطق صوری کارناپ یک فرمولبندی مطلق و لذا باطل و نادرست است.

۱۲
·      این نظر مغایر با رابطه دیالک تیکی فرم و محتوا ست.

۱۳
·      علاوه بر این کم نیستند پیوندهای حکمی ئی که نمی توان در پیوندهای حکمی اکستن سیونال خلاصه شان کرد.
·      مثلا پیوند حکمی «اگر پ پس ک!» 

۱۴
·      نظریه اکستن سیونالیته منطق صوری را باید در حیطه مقبول آن، یعنی نه به عنوان نظریه، بلکه به عنوان یک ایدئال متدئولوژیکی مقبول و به عنوان مرزبندی میان منطق صوری و منطق دیالک تیکی تلقی کرد که عمدتا به بررسی اینتن سیون پیوندهای حکمی، مفاهیم و غیره می پردازد.

·      مراجعه کنید به اینتن سیونال

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر