پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
۱
حل ایدئالیستی مسئله اساسی
فلسفه
ادامه
ت
حل تومیستی مسئله اساسی فلسفه
۱
· جریان فلسفی ئی که خود را نه ماتریالیست و نه
ایدئالیست می داند، در حال حاضر، رئالیسم تومیستی
است.
۲
· رئالیسم تومیستی هم با ماتریالیسم
و هم با ایدئالیسم مخالفت می ورزد و
ادعا می کند که موضع ثالثی را در این میان دارد.
۳
· رئالیسم تومیستی ـ در واقع ـ نوع بغرنجی از ایدئالیسم عینی است.
۴
· از دیدگاه رئالیسم
تومیستی، جهان مادی، مستقل از روح
(شعور) انسانی وجود دارد.
· ولی جهان مادی مستقل از روح الهی نمی تواند وجود داشته باشد.
۵
· از دیدگاه تومیسم،
جهان مادی اولا مخلوق خدا (یعنی روح محض) است.
· ثانیا همه چیزها تنها بنا بر نظم ناشی از ایده
های فهم الهی وجود دارند.
· ایده هائی که تصاویر
اولیه روحی چیزها را تشکیل
می دهند.
۶
· بدین طریق واقعیت
عینی و یا جهان مادی ـ به تعبیری ـ میان دو نوع از عوامل روحی وجود
دارد:
الف
· میان فهم الهی و
روح (شعور) انسانی و در تحلیل
نهائی، واقعیت عینی خود حاوی ماهیت و طبیعت روحی است.
ب
· رئالیسم تومیستی روح الهی را مقدم بر ماده می داند و لذا نوعی
از ایدئالیسم است.
اهمیت حل درست مسئله اساسی
فلسفه
۱
· حل درست علمی مسئله
اساسی فلسفه، برای حل مسائل فلسفی دیگر از اهمیت تعیین کننده برخوردار
است.
۲
· این اما فقط یک امر تئوریکی فلسفه نیست.
· بلکه برای کلیه علوم دیگر و برای زندگی عملی
انسان ها، بویژه برای سیاست از اهمیت بزرگی برخوردار است.
۳
· اگر علوم، راه حل ماتریالیستی ـ دیالک تیکی مسئله اساسی فلسفه را مبنای کار خود قرار دهند،
در جهت پژوهش واقعیت عینی (که در فرم های متنوع توسعه وجود دارد) حرکت خواهند کرد
و مفاهیم، قوانین و تئوری های علمی را تصاویر (تقریبا معتبر) واقعیت عینی تلقی
خواهند نمود.
۴
· در سیاست عملی، با توجه به راه حل ماتریالیستی ـ
دیالک تیکی مسئله اساسی فلسفه، ما دیگر
مجاز نخواهیم بود، از اصول ابدی و یا آرزوهای ذهنی آغاز به کار کنیم.
· بلکه از مناسبات واقعی زندگی اجتماعی، از سطح
توسعه نیروهای مولده و مناسبات تولیدی،
از رابطه نیروهای طبقاتی، از قوانین عینی توسعه جامعه حرکت خواهیم کرد.
· مراجعه کنید به ماتریالیسم،
ایدئالیسم، فلسفه.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر