۱۳۹۷ آذر ۱۱, یکشنبه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۵۶ )

مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین

جدال با اندیشه سالم

از
نهاد «ولایت فقیه» آغاز می کنیم:
الف
«ولایت فقیه»
«هیرارشی قدرت»
با
تحمیل اصل یک کاسه کردن مذهب و سیاست
اعمال حاکمیت می کند.

۱
جدال با اندیشه سالم
از
همین مفهوم کج و کوله الف برزگر
معلوم می شود
که
او
درک عمیقی از ماهیت طبقاتی اندیشه ندارد.
به همین دلیل
اندیشه
را
به سالم و ناسالم
طبقه بندی می کند.
 
تازه
الف برزگر
یکی از فرزانه ترین فرزندان حزب توده است.

۲
جدال با اندیشه سالم

الف برزگر
با
این مفهوم
مبارزه طبقاتی
را
در
یکی از فرم های سه گانه اش
خلاصه می کند:
در
مبارزه ایده ئولوژیکی
آنهم به طرز معیوب و مسخ و مخدوش
خواننده
در
بهترین حالت
به این نتیجه مطلقا غلط می رسد
که
طبقه حاکمه در طویله جماران
نه، با توده مولد و زحمتکش
بلکه
با
اندیشه سالم
سر ستیز دارد.
جنگ جاری میان توده و طبقه حاکمه
در
قاموس الف برزگر
جنگ فکری است و بس.
همه چیز بدین طریق تحریف می شود.
جنگ طبقاتی خشن و خونین و بی رحمانه جاری
به
سطح جنگ راسیونالیسم با ایراسیونالیسم
تنزل می یابد
و
به لحاظ آرایش و ترکیب طبقاتی
زیر و رو می شود.

برای اینکه
نماینده اندیشه سالم در جامعه مفلوک جماران
در
بهترین حالت و با کلی تخفیفات
مشتی روشنفکران
می تواند باشد
و
نه
توده
و
نه
پرولتاریا، دهقانان و پیشه وران.
۳
جدال با اندیشه سالم

همین اندیشه ناسالم اجامر جماران
را
حضرت محمد و حضرت علی
۱۴۰۰ سال قبل
هم
نمایندگی کرده اند.
چه بسا
حتی
رادیکال تر و پیگیرتر
نمایندگی کرده اند.
این اندیشه
 اما
 در آن زمان «سالم ترین» و انقلابی ترین و علمی ترین اندیشه بوده است.
برای اینکه
هسته ایده ئولوژی مترقی ترین طبقه جامعه بوده است.
هسته ایده ئولوژی اشرافیت برده دار و روحانی بوده است.
چگونه می توان فرم مثله و مخدوشی از همان اندیشه 
را
 ناسالم قلمداد کرد؟

اندیشه
را
باید
با
توجه به ماهیت فرماسیونی و طبقاتی اش
ارزیابی کرد.
همان اندیشه
که
روزی روزگاری
در
خدمت توسعه شتابان نیروهای مولده جامعه
بود،
۱۴۰۰ سال بعد
می تواند
در
خدمت تخریب همه جانبه نیروهای مولده جامعه باشد.
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر