پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
عمل
ادامه
۲۸
·
تردیدی نیست که در رئالیزاسیون (واقعیت یابی، جامه عمل پوشی)
هدفگرایانه عمل انسانی فقط قانونمندی های شناخته شده طبیعت وارد نمی شوند.
·
بلکه علاوه بر آنها، واقعیت اجتماعی نیز وارد می شود.
۲۹
·
این در مورد کردوکار شیئی (موضوعیتی) در عرصه تولید مادی و
به میزان به مراتب عالی تر در زمینه عمل افراد، طبقات، احزاب و سوبژکت های دیگر در
عرصه سیاست، ایده ئولوژی، هنر، در عرصه روابط حقوقی و غیره نیز معتبر است.
۳۰
·
در روند تشکیل جامعه سوسیالیستی و کمونیستی، به لحاظ عمل
انسانی، فاکتورهای تعینگر (دترمینه گر) به برکت شناخت جامعه ای و فردی قانونمندی
ها و الزامات توسعه، جهش کیفی کسب می کنند که تعیین کننده ی بیواسطه و همیشگی عمل
کلکتیو و فردی اند.
۳۱
·
این امر با امکان و ضرورت و با انطباق منافع جامعه ای،
کلکتیو و فردی در اکسیون عملی در کلیه عرصه های حیات جامعه ای به طرز مستمر
بازتشکیل و باز تولید می شود.
۳۲
·
هنجارهای اجتماعی در هدایت عمل به سوی الزامات جامعه ای
منطبق با هدفگزاری ها و آماجگزاری ها نقش تعیین کننده ای بازی می کنند.
·
هنجارهای اجتماعی ئی که در آنها این الزامات به طور مستقیم
و یا غیرمستقیم به مثابه مطالبات به عمل آمده از عمل فرمولبندی می شوند.
·
مراجعه کنید به هنجار در دایرة المعارف جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی
۳۳
·
وظیفه صرفنظرناپذیر جامعه شناسی، علاوه بر آنالیز (تجزیه و
تحلیل) نظری و تجربی (تئوریکی و امپیریکی) تعین (دترمیناسیون) عمل، بررسی فونکسیون
عمل در روند تاریخ و جامعه است.
۳۴
·
بررسی فونکسیون عمل در روند تاریخ و جامعه به معانی زیر است:
الف
·
عمل به مثابه گشتاور سوبژکتیو، محرک (به حرکت آورنده) و دگرگونساز
(تغییر دهنده) تاریخ
ب
·
عمل به مثابه «سوبژکتیویته ی قوای شیئی (موضوعیتی) ماهوی»
·
(مارکس)
۳۵
·
این مستلزم کارهای
زیر است:
الف
·
تمییز (تمیز دادن، متمایز ساختن) و تعیین (و تعریف) فونکسیون
ها و شرایط ضرور سیستم اجتماعی مورد نظر
ب
·
تمییز و تعیین نوع و
نحوه جامه عمل پوشاندن مطلوب (اوپتیمال)
به این فونکسیون ها و شرایط ضرور سیستم اجتماعی مورد نظر
۳۶
·
این ضمنا مستلزم کارهای زیر است:
الف
·
از سویی مستلزم بررسی همه جانبه روابط دیالک تیکی میان عمل
کلکتیو و عمل فردی است.
ب
·
از سوی دیگر مستلزم بررسی همه جانبه نتایج، تأثیرات و نتایج
نهایی است.
۳۷
·
هرگز نمی توان قانونمندی ئی در جامعه و تاریخ پیدا کرد که
در عمل افراد و کلکتیوهای انسانی و با عمل افراد و کلکتیو های انسانی واقعیت
نیابد.
·
(واقعیت یابی و یا رئالیزاسیون به معنی گذار از امکان به
واقعیت است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری)
۳۸
·
اما از سوی دیگر، جریان واقعی روند تاریخ نتیجه باواسطه و
غیرمستقیم اعمال فردی است.
۳۹
·
از اثرگذاری آگاهانه ی متقابل افراد و کلکتیوها نتایج و
روندهایی تشکیل می شوند که در کلیه نتایج نهایی شان نمی توانند فقط (و یا نه فقط)
مبتنی بر عمل فردی به مثابه آماج بیواسطه و یا نیت بیواسطه باشند.
۴۰
·
بلکه قاعده اغلب، (بویژه در جامعه طبقاتی آنتاگونیستی، یعنی
در جوامع مبتنی بر تضادهای آشتی ناپذیر) این است که بر خلاف نیات آگاهانه انسان ها
جریان می یابند.
·
مراجعه کنید به خودپویی (اسپونتانیته) در دایرة المعارف
جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر