هلوه تیوس
کلود آدرین
هلوه تیوس
(۱۷۱۵ ـ ۱۷۷۱)
نماینده
ماتریالیسم «اجتماعی» فرانسه
هلوه تیوس فعالیت سیاسی را وظیفه و تکلیف روشنگری می داند. اخلاق حقیقی بنظر هلوه تیوس
عبارت است
از
دفاع از منافع حتی الامکان اکثریت مردم
آثار اصلی او:
در باره روح (۱۷۵۸)
در باره استثمار (۱۷۷۲)
پروفسور دکتر مانفرد اشتارک
ماتریالیسم قرن هجدهم
(ماتریالیسم فرانسه)
برگردان
شین میم شین
۱۷
· بنظر هلوه تیوس، خودکوشی
روح، بوسیله علایق بیدار می شود و
علایق دو جورند:
الف
· علایق ناشی از نیازهای فیزیکی (جسمانی) که بر
احساس های جسمانی مبتنی اند
· (عواطف،
هوای نفس)
ب
· علایقی که با احساسات اجتماعی (اشتیاق)، مثلا شوق خارق العاده به پیشرفت و
امثالهم در رابطه اند.
۱۸
· به نظر هلوه
تیوس، علایق از غریزه خودشیفتگی و علاقه مندی سرچشمه می گیرند وسبب می
شوند که انسان ها دارای میل و هوس و خواهش باشند و یا بخواهند که خود را از درد
رها سازند.
۱۹
· بنابرین، منشاء روندهای روحی، تمایل به میل و
هوس و خواهش نفسانی است.
۲۰
· اما چون پیش شرط های روحی همه انسان ها طبیعتا
یکسان اند، پس علت نابرابری های انسانی را باید در تفاوت های آنها در مناسبات
زندگی و محیط زیست جست.
۲۱
· و لذا برای تغییر انسان ها باید به تغییر شرایط جامعه همت گماشت.
۲۲
· هلوه تیوس فعالیت سیاسی
را وظیفه و تکلیف روشنگری می داند.
۲۳
· اخلاق حقیقی به نظر هلوه تیوس عبارت است از دفاع
از منافع امکان پذیر اکثریت مردم.
۲۴
· چون عمل در راستای منافع همه انسان ها میسر نیست،
هلوه تیوس خدمت به ملت خود را به درجه فضیلت ارتقاء می دهد.
· فضیلت حقیقی به نظر او، نه فضیلتی مذهبی، بلکه فضیلتی
سیاسی است.
۲۵
· روشنگری با شناخت تعین (دترمینیته) تاریخی ـ اجتماعی انسان، به
اصل سوسیالیستی دست می یابد.
· هلوه تیوس گذار بشریت به ایدئال های روشنگری را تنها از
طریق تغییر مناسبات اجتماعی امکان پذیر می داند.
۲۶
· گرایش سوسیالیستی مثل خط سرخی از ماتریالیسم
فرانسه شروع می شود و به سوسیالیسم
اوتوپیکی می رسد و هر دو سرچشمه های مارکسیسم را تشکیل می دهند.
· مراجعه کنید به ماتریالیسم،
روشنگری، سوسیالیسم و کمونیسم اوتوپیکی، ماتریالیسم اقتصادی در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر