۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۲, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۴۰)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

فرماسیون اقتصادی جامعه
ادامه

۲۱
·    جامعه شناسی بورژوایی از بدو تشکیل خود تا کنون، چنین معیار عینی ئی را نمی شناسد. 

۲۲
·    به همین دلیل، جامعه شناسی بورژوایی به ساده ترین  و تعیین کننده ترین روابط انسان ها، یعنی به مناسبات تولیدی پی نبرده است.

۲۳
·    ریشه سوبژکتیویسم جامعه شناسی بورژوایی نیز همینجا ست.  

۲۴
·    لنین می نویسد:

الف
·    «ماتریالیسم (تاریخی) به طرز زیر معیار کاملا عینی در اخیتار ما قرار می دهد:
·    ماتریالیسم (تاریخی) مناسبات تولیدی را به مثابه ساختار جامعه برجسته و عمده می کند.

ب
·    بدین طریق امکان آن پدید می آید که بر این مناسبات، آن معیار علمی و عام تکرار پذیری مورد استفاده قرار گیرد.
·     آن معیار علمی و عام تکرار پذیری که سوبژکتیویست ها  با استفاده از آن بر جامعه شناسی مخالفت  ورزیده اند.

پ
·    تا زمانی که سوبژکتیویست ها خود را به مناسبات ایده ئولوژیکی جامعه، محدود می ساختند، یعنی بر مناسباتی محدود می ساختند که بنا بر تشکیل شان از ضمیر انسان ها عبور کرده بودند، از کشف تکرار قاعده مندی پدیده های جامعه در کشورهای مختلف عاجز می ماندند و علم آنها (سوبژکتیویست ها) در بهترین حالت، توصیف صرف این پدیده ها بود.
·    گردآوری مواد خام بود.

ت
·    تجزیه و تحلیل مناسبات مادی جامعه، یعنی تجزیه و تحلیل مناسباتی که بدون گذشتن از ضمیر انسان ها تشکیل می شوند:
·    انسان ها با مبادله فراورده های خود، وارد مناسبات تولیدی ئی می شوند.
·    چه بسا حتی بدون اینکه خود به این حقیقت امر واقف باشند که پای مناسبات تولیدی جامعه در میان است.

۲۸
·     تجزیه و تحلیل مناسبات مادی جامعه، بلافاصله امکان تعیین و تشخیص تکرار قاعده مندی را فراهم آورد.
·    (ولادیمیر لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱، ص ۱۳۰ ـ ۱۳۱)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر