پروفسور دکتر کامیلا وارنکه
برگردان
شین میم شین
۱۰
کیفیت
در فلسفه بورژوائی
مابعد هگل
۱
· جریانات منسوب به ایدئالیسم
ذهنی در فلسفه بورژوائی مابعد هگل
(اغلب با توسل به تفسیر سوبژکتیویستی نتایج فیزیولوژیکی ـ حسی، مثلا قوانین انرژی
های حسی مکشوفه توسط ج. مولر) به دلیل
اینکه انکار عینیت خواص موجب از بین رفتن دوئالیسم عناصر جسمی و روانی می شود، به
دفاع از سوبژکتیویته کیفیات می پردازند.
· مراجعه کنید به اعضای حسی
(حواس) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۲
· لنین در چالش با امپیریوکریتیسیست ها ثابت می کند که این موضعگیری ناگزیر به سولیپسیسم ختم می شود.
· (سولیپسیسم در
واقع به معنی فقط «من» خودم است.
· سولیپسیسم موضعگیری معرفتی ـ نظری ایدئالیسم ذهنی افراطی
است که برای واقعیت عینی فقط در «من» و یا در ضمیر سوبژکت بطور کلی حق وجود قائل
می شود.
· برای سولیپسیسم
فقط «من» (فردی) و حالات روانی «من» وجود واقعی دارند.
· جهان خارج تنها در تصور «من» وجود دارد.
· سولیپسیسم نتیجه اجتناب ناپذیر هر نوعی از ایدئالیسم ذهنی است.
· زیرا آن وجود ماده و تأثیر آن بر حواس انسانی را
منکر می شود و فقط برای احساس ها، دریافت ها و تصورات به مثابه حالات روانی واقعیت
قائل می شود. مترجم)
· مراجعه کنید به سولیپسیسم در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
۳
· خواص چیزها بطور عینی، یعنی در خارج از ضمیر و
شعور انسانی وجود دارند.
۴
· به قول لنین، «... و احساس
عبارت است از تأثیر ماده بر اعضای حسی ما»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۴۸)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر