۱۳۹۷ فروردین ۱۷, جمعه

کیفیت (۶)


پروفسور دکتر کامیلا وارنکه  
برگردان
شین میم شین

۱۰
 کیفیت
در فلسفه بورژوائی مابعد هگل

۱
·      جریانات منسوب به ایدئالیسم ذهنی در فلسفه بورژوائی مابعد هگل (اغلب با توسل به تفسیر سوبژکتیویستی نتایج فیزیولوژیکی ـ حسی، مثلا قوانین انرژی های حسی مکشوفه توسط ج. مولر) به دلیل اینکه انکار عینیت خواص موجب از بین رفتن دوئالیسم عناصر جسمی و روانی می شود، به دفاع از سوبژکتیویته کیفیات می پردازند.

·      مراجعه کنید به اعضای حسی (حواس) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۲
·      لنین در چالش با امپیریوکریتیسیست ها ثابت می کند که این موضعگیری ناگزیر به سولیپسیسم ختم می شود.

·      (سولیپسیسم در واقع به معنی فقط «من» خودم است.
·      سولیپسیسم موضعگیری معرفتی ـ نظری ایدئالیسم ذهنی افراطی است که برای واقعیت عینی فقط در «من» و یا در ضمیر سوبژکت بطور کلی حق وجود قائل می شود.   
·      برای سولیپسیسم فقط «من» (فردی) و حالات روانی «من» وجود واقعی دارند.
·      جهان خارج تنها در تصور «من» وجود دارد.

·      سولیپسیسم نتیجه اجتناب ناپذیر هر نوعی از ایدئالیسم ذهنی است.

·      زیرا آن وجود ماده و تأثیر آن بر حواس انسانی را منکر می شود و فقط برای احساس ها، دریافت ها و تصورات به مثابه حالات روانی واقعیت قائل می شود. مترجم)

·      مراجعه کنید به سولیپسیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۳
·      خواص چیزها بطور عینی، یعنی در خارج از ضمیر و شعور انسانی وجود دارند.

۴
·      به قول لنین، «... و احساس عبارت است از تأثیر ماده بر اعضای حسی ما»
·      (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۴۸)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر