۱۳۹۵ دی ۳۰, پنجشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (492)


فصل بیستم
توسعه علوم طبیعی و فلسفه بورژوائی واپسین:
فیزیک، بیولوژی، روانشناسی
جان ارپن بک
اولریش روزه برگ
برگردان
شین میم شین

پیشکش به 


دکتر تقی کی منش
( 1303 ـ 1362)
در بهمن 1361  
بازداشت و در سال 1362 اعدام شد.

بخش چهارم
پسیکولوژی (روانشناسی)   
ادامه

17
·       راه حل هائی را که فلسفه بورژوائی به مسئله جسم و روح داده، می توان عمدتا به دو دسته زیر طبقه بندی کرد:  

الف
·       راه حل هائی در خط پوزیتیویستی
  
·       مراجعه کنید به پوزیتیویسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

ب
·       راه حل هائی در خط فلسفه حیاتی
  
·       مراجعه کنید به فلسفه حیات در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

18
·       ما در انطباق با هر دو مسئله، با دو نوع تقلیل گرائی (ردوکسیونیسم) پوزیتیویستی سر و کار پیدا می کنیم:

الف
·       در نوع اول تقلیل گرائی پوزیتیویستی، چیزهای روانی به درجه چیز های بیولوژیکی تقلیل داده می شوند و انسان به مثابه ماشین تصور می شود.   

ب
·       در نوع دوم تقلیل گرائی پوزیتیویستی، انسان اجتماعی به درجه فرد غیر اجتماعی و به درجه رفتار فرد غیر اجتماعی تقلیل داده می شود.
·       آن سان که در رفتارگرائی (بی هی ویوریسم) می بینیم.

·       مراجعه کنید به رفتارگرائی (بی هی ویوریسم) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری     

19
·       در تقلیل گرائی فلسفه حیاتی هم با دو نوع تقلیل گرائی «رو به بالا» سر و کار پیدا می کنیم:    

الف
·       در نوع اول تقلیل گرائی فلسفه حیاتی، خودویژگی فرد در مقابل کل طبیعت و دیگر اعضای جامعه برجسته می شود.
·       آن سان که در انواع مختلف ایدئالیسم ذهنی می بینیم.  

ب
·       در نوع دوم تقلیل گرائی فلسفه حیاتی، اجتماعیت انسان در مقابل فرد مشخص برجسته می شود.
·       آن سان که در انواع متفاوت ایدئالیسم عینی فرضیه بندی شده است.  

20
·       بدین طریق، مسئله جسم و روح، با مسئله اساسی فلسفه بطور کلی در پیوند قرار داده می شود.

·       مراجعه کنید به مسئله اساسی فلسفه در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

21
·       مسئله جسم و روح، مسئله اساسی همه سیستم های فلسفی غیر مارکسیستی در طول تاریخ بوده است.
·       از فلسفه جهان باستان کلاسیک (آنتیک) تا فلسفه عصر جدید.
·       البته ما در اینجا وارد این بحث نمی شویم.    

22
·       ما اینجا فقط به نتایجی نظر می اندازیم که به طرق زیر کسب شده اند:    

الف
·       نتایجی که به طرز غیر اسپه کولاتیو (بدون حدس و گمان) کسب شده اند.     

ب
·       نتایجی که  عمدتا با مشاهدات تجربی کسب شده اند.     

پ
·       نتایجی که عمدتا به طرق علم الاشیائی  کسب شده اند.     

23
·       یعنی نتایجی که در اثر بررسی عناصر طبیعی روان و یا با استفاده از متد های علم الاشیائی  کسب شده اند و منطبق بر تعمیم های فلسفی درخور اند.     

24
·       از این رو، قبل از همه مسئله اول، یعنی مسئله جسم و روح در کانون توجه قرار می گیرد.  

25
·       فلسفه غیر مارکسیستی، انواع اصلی راه حل های زیر را در رابطه با مسئله جسم و روح توسعه داده است:  

الف
·       راه حل ایدئالیستی ـ امپیریستی (تجربه گرائی)  
·       (تقدم روح بر جسم)   

ب
·       راه حل مکانیسیستی ـ ماتریالیستی    
·       (چیز های روانی به مثابه مشتقات چیزهای جسمانی تلقی می شوند)   

پ
·       فرضیه تأثیر متقابل
·       (در مقابل هم قرار دادن جسم و روح و تأثیرگذاری متقابل بعدی آنها در یکدیگر)   

ت
·       فرضیه ی توازی (موازی یکدیگر بودن) جسمانی ـ روانی   
·       (توازی سلسله تأثیرات جسمانی و روحانی)   

ث
·       فرضیه هویت (یکسانی) جسم و جان
·       (باور به وجود «جوهر» واحد در ورای «ماهیات» جسم و جان)   
·       (گ. کلاوس، «فرهنگ لغات روانشناسی»، 1976، ص 305، مقاله ای تحت عنوان «مسئله جسم و روح»)  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر