۱۳۹۵ بهمن ۶, چهارشنبه

فرضیه (6) (بخش آخر)


پروفسور دکترگئورگ کلاوس
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
 شین میم شین
  
48
·       روند طرح و یا وضع هر فرضیه و روند توسعه و تکامل هر فرضیه بر وحدت تئوری وپراتیک در شناخت علمی مبتنی است.

49
·       ماتریالیسم دیالک تیکی، فرضیه را وسیله مهمی برای شناخت جهان مادی می داند و فرضیه تصدیق و تآیید شده را بمثابه حقیقت نسبی تلقی می کند.

50
·       درک ماتریالیستی تاریخ که توسط مارکس و انگلس بنیانگذاری شده، مثال بارزی برای توسعه فرضیه به مرحله تئوری و یا قانون است.

51
·       لنین یاد آور می شود:
·       «ایده ی به کار بستن ماتریالیسم در جامعه شناسی، خود ایده نبوغ آمیزی بود.
·       این از سوئی طبیعتا یک فرضیه بود، اما فرضیه ای که برای اولین بار موضع گیری علمی قاطعی را نسبت به مسائل اجتماعی و جامعه امکان پذیر می ساخت.»
·       (لنین، «مجموعه آثار»، جلد  1 ، صفحه 129)    

52
·       این فرضیه به دلایل زیر برای اولین بار امکان بررسی علمی تاریخ را پدید آورد:

الف
·       اولا به این دلیل که پدیده های اجتماعی را نه بر مبنای اندیشه انسان ها، بلکه بر مبنای شالوده های مادی توضیح می داد.

ب
·       ثانیا به این دلیل که معیار عینی و عامی را در هیئت مناسبات تولیدی نشان می داد که امکان جمع بندی تعمیمی اوضاع و احوال در همه کشورهای مختلف را در مفهوم اصلی فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی فراهم می آورد.

پ
·       ثالثا به این دلیل که با نسبت دادن مناسبات اجتماعی به مناسبات تولیدی مربوطه و با نسبت دادن مناسبات تولیدی به سطح توسعه نیروهای مولده، شالوده استواری برای نشان دادن توسعه فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی بمثابه یک روند اجتماعی ـ تاریخی پدید می آمد.

53
·       مارکس که این فرضیه ر در سال های 40 قرن نوزدهم وضع کرد، سال های بعد را صرف حلاجی و پژوهش اسناد و مدارک مربوط بدان نمود.

54
·       مارکس در مثال فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری در کتاب «سرمایه» به تجزیه و تحلیل مفصل و مو  به موی قوانین توسعه این فرماسیون پرداخت.

55
·       لنین در سال 1894 توانست بر مبنای انطباق استنتاجات حاصل از درک ماتریالیستی تاریخ با توسعه واقعی سرمایه داری در نیمه دوم قرن نوزدهم بنویسد:
·       «امروز ـ بعد از انتشار کتاب «سرمایه» ـ درک ماتریالیستی تاریخ دیگر فرضیه نیست.
·       بلکه تز علمی مستدلی است، که مترادف با علم جامعه.»
·       (لنین، «مجموعه آثار»، جلد  1 ، صفحه 133)

56
·       دوران کنونی گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم در مقیاس جهانی و ساختمان جامعه سوسیالیستی  در کشورهای مختلف تأیید درخشانی بر علمیت تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی  است.

·       مراجعه کنید به تئوری و پیشگوئی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر