۱۳۹۵ دی ۲۹, چهارشنبه

فردگرائی (ایندیویدوئالیسم، اصالت فرد) (3)


پروفسور دکتر یورگن اشمولاک
برگردان
شین میم شین

6
·       اگر امروزه بسیاری از جامعه شناسان بورژوائی، «طبیعت اجتماعی» فرد را مورد تأکید قرار می دهند و چه بسا ظاهرا برنامه ضد فردگرائی مبتنی بر «وحدت فرد و جامعه» طرح می کنند، این امر نباید مانع دیدن این حقیقت امر گردد که هدف واقعی آنان تنظیم سیستم حتی الامکان بی خدشه ای از متد های مناسب برای نیل به آماج های زیر است:

الف

·       برای «انتگراسیون» انسان های زحمتکش در جامعه سرمایه داری

·       مراجعه کنید به انتگراسیون (همپیوندی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب

·       برای تابع و سرسپرده سازی توده های مولد و زحمتکش   

پ
·       برای سودجوئی کاپیتالیستی

ت
·       برای تحکیم و توسعه سلطه انحصارات.

7
·       فرد (ایندیویوم) مجرد و ایزوله،  خادم تئوری  وسیعا رایجی است که مبلغ پذیرش وضع موجود است.
·       یعنی مبلغ پذیرش هنجارها و قواعد وضع شده از سوی طبقه حاکمه و نهادهای وابسته بدان است.

·       مراجعه کنید به طبقه حاکمه به چه معنی است؟ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

8
·       پرده پوشی و توجیه فردگرائی و استتار بنیان های اقتصادی و سیاسی آن را می توان در موارد زیر به روشنی دید:

الف


تالکوت پارسونس 
(1902 ـ 1979)
جامعه شناس امریکائی
تئویسین سرشناس (1945 ـ 1960)
تئوری های او:
تئوری عمل ولونتاریستی (اراده گرایانه)
فونکسیونالیسم ساختاری
سیستم، اوولوسیون، طبیعت انسانی

·       در انکار رابطه سودجوئی کاپیتالیستی با مناسبات مالکیت کاپیتالیستی
·       (مثلا توسط تالکوت پارسونس)

ب

·       در مربوط دانستن سودجوئی کاپیتالیستی به «ساختار نهادین جهان غرب» 

پ

·       در قلمداد کردن سودجوئی کاپیتالیستی به مثابه یک «پدیده کاملا طبیعی» و بی ربط به شرایط اجتماعی ـ اقتصادی سرمایه داری 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر