۱۳۹۵ دی ۲۴, جمعه

فراست (هوش) (2) (بخش آخر)

  
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
 پروفسور دکتر ورنفرید مالتوش
برگردان
 شین میم شین
  
7
·       کوشش های به عمل آمده برای نشان دادن تفاوت اصولی میان رفتار فراست مندانه و یا هوشمندانه انسانی (براساس مشخصات فوق الذکر) و کارآئی های ماشین های محاسبه الکترونیکی اما تلاشی بیهوده است و تاب مقاومت در برابر انتقاد را ندارد.
·       برای اینکه تک تک مشخصات فراست مندی و یا هوشمندی یاد شده را می توان بطور ماشینی تقلید کرد.

8
·       از این رو ست که می توان به معنای تجرید سیبرنتیکی از «هوشمندی ماشینی»، «هوشمندی مصنوعی» و امثالهم سخن گفت.

9
·       مرزبندی میان هوشمندی انسانی و هوشمندی ماشینی اغلب بر نتیجه گیری های باطل زیرین مبتنی است:

الف
·       بنا بر یکی از قوانین الگوریتمتئوری، هر الگوریتم را می توان بر یک ماشین محاسبه الکترونیکی تحقق بخشید
·       (ماشین تورینگ)

ب
·       اکنون اما کلیه مشخصات فراستمندی و یا هوشمندی (مثلا تفکر هویریستی) را نمی توان بوسیله الگوریتمی توصیف کرد.

پ
·       به همین دلیل، می توان گفت که این امر تنها از عهده فراست مندی و یا هوشمندی انسانی بر می آید.  

ت
·       این نتیجه گیری اما درست نیست.
·       برای اینکه ارتباط متقابل میان الگوریتم و تحقق آن به واسطه ی ماشین محاسبه، برگشت پذیر نیست:
·       هرچیزی که قابل تحقق در ماشین محاسبه الکترونیکی باشد، حتما نباید الگوریتم به معنای الگوریتمتئوری باشد.

10
·       تفکر هویریستی را (حتی عالی ترین فرم متد آزمون و خطا را) نیز می توان بطور ماشینی تقلید کرد.

11


·       تجزیه و تحلیل دقیقی نشان می دهد که حتی نبوغ  را می توان بطور سیبرنتیکی توضیح داد که به معنای توسعه بمراتب عظیم تر فکرت ( تفکرمندی) هویریستیکی است.

12
·       دلیل معقولی وجود ندارد که بگوییم، ماشین های آتی قادر به انجام عالی ترین کارآئی های فکری بشری و حتی فراتر گذشتن از آن نحواهند بود.

13
·       البته باید فراموش نکرد که چنین ماشین هائی باید اولا قادر به مبادله اطلاعات آزاد با محیط خود باشند.
·       ثانیا قادر به خود مطلوب سازی باشند.

14
·       مخالفت هائی که علیه این احتمال صورت می گیرد، بیشتر خصلت عاطفی دارند.

15
·       این مخالفت ها بر این پایه استوارند که گویا فراست مندی و یا هوشمندی و بویژه نبوغ، خصلت ایراسیونال (ضد عقلی) دارند و یا از احساس و عاطفه ناشی می شوند و کارآئی های ابرماشین های آتی توهینی بر عزت انسانی است.

16
·       چنین مخالفت هائی بی پایه اند و ما را به یاد مخالفت هائی می اندازند که علیه تز داروین راجع به منشأ حیوانی انسان صورت گرفته و می گیرد.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر