۱۳۹۵ بهمن ۲, شنبه

دیالک تیک در قاموس مسعود امیدی (16)


ادعای دیالک تیک و بی طرفی در جنگ سوریه
سرچشمه:
نوید نو

تحلیلی از
ربابه نون

 ۵
برداشت نگارنده از تحلیل مبتنی بر دیالکتیک ماتریالیستی،
تحلیلی است که: 
نکته دیگر نیز مفهوم تکاملی مبتنی بر "نفی در نفی" یا نفی دیالکتیکی در پروسه شناخت است
که
از مفاهیم انتزاعی و کلی
به مفاهیم مشخص
می انجامد

بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
 در دل آن پدیده (تز) پرورده می شود
و حاصل کنش و واکنش و تضاد بین این دو به پدیده دیگری که
 اساسا پدیده جدیدی است (سنتز)، می انجامد که
 از یک سو در درون خود در بردارنده آنها ست و
از سوی دیگر نه اولی است و نه دومی   

·       مسعود امیدی که می خواست، تحلیل مبتنی بر دیالک تیک ماتریالیستی را توضیح دهد، به تریاد تز و آنتی تز و سنتز رسیده است.
·       ضمنا آنتی تز را به مثابه آلترناتیو تصور می کند.

·       ما نخست این جمله او را مورد تحلیل قرار می دهیم تا بعد نفی نفی را از دید هگل و مارکس و انگلس و لنین به اختصار توضیح دهیم:

1
بر اساس این مفهوم

·       بر اساس کدام مفهوم؟

مفهوم تکاملی مبتنی بر
"نفی در نفی" یا نفی دیالکتیکی
در پروسه شناخت

·       بر اساس مفهوم تکاملی مبتنی بر نفی نفی و یا نفی دیالک تیکی؟

·       مگر چنین مفهومی وجود دارد که چیز دیگری هم بر آن بنا شود؟

·       اگر وجود دارد، چرا مسعود امیدی آن را نام نمی برد؟  

2
بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
 در دل آن پدیده (تز) پرورده می شود

·       حتی اگر منظور مسعود امیدی از مفهوم مجهول، قانون نفی نفی و یا مفهوم نفی دیالک تیکی باشد، تریاد تز و آنتی تز و سنتز که بر اساس آن استوار نیست.

·       تریاد تز و آنتی تز و سنتز، نتیجه تجرید میلیون ها تز و آنتی تز و سنتز است:
·       یعنی بر شالوده چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای واقعی ـ عینی تشکیل شده است.

·       مثل هر مفهوم ننه مرده دیگر که در بخش های قبلی روند و روال تشکیل شان توضیح داده شد.

3

بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
 در دل آن پدیده (تز) پرورده می شود

·       برای تدریس تریاد تز و آنتی تز و سنتز،  ژرژ پولیتسر معلم فلسفه کارگران پاریس و مؤلف «اصول مقدماتی فلسفه»، مثال ساده ای زده است:
·       بیضه پرندگان را تز نامیده است.

·       این بدان معنی است که مفهوم تز نتیجه ی تجرید انواع مختلف بیضه های پرندگان و امثالهم است.
·       این بدان معنی است که او همه این بیضه ها را مورد تجرید قرار داده است.
·       یعنی جنبه های منحصر به فرد آنها را مورد صرفنظر قرار داده و وجه مشترک همه آنها را عمده کرده است و  مفهوم تز را به دست اورده است که در زبان های مختلف تحت اسامی مختلف بر زبان رانده شده است.
·       تز بر اساس مفهوم که ساخته نشده است.

·       تز بر اساس همین بیضه ها، مثلا تخم مرغ ساخته شده است.

4

بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
 در دل آن پدیده (تز) پرورده می شود

·       ژرژ پولیتسر، نطفه درون بیضه ها را آنتی تز نامیده است.

·       سیر و سرگذشت تشکیل مفهوم آنتی تز هم بسان سیر و سرگذشت همه  مفاهیم دیگر است.
·       آنتی تز نتیجه تجرید چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای واقعی و عینی است.
·       مثلا در نتیجه تجرید نطفه موجود در بیضه های مختلف و متفاوت، ژرژ پولیستر به مفهوم آنتی تز رسیده است.

5
بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
 در دل آن پدیده (تز) پرورده می شود

·       آنتی تز که آلترناتیو نیست.

·       آنتی تز قطبی از اقطاب دیالک تیکی است:
·       ما در این مورد با دیالک تیک تز و آنتی تز سر و کار داریم:
·       دیالک تیک محتوای بیضه (سفیده و زرده و آنزیم ها و ویتامین ها و غیره) و نطفه بیضه، فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک تز و آنتی تز است.

6
بر اساس این مفهوم،
آلترناتیو بالقوه ( آنتی تز) هر پدیده ای
 در دل آن پدیده (تز) پرورده می شود
و حاصل کنش و واکنش و تضاد بین این دو
به پدیده دیگری که
 اساسا پدیده جدیدی است (سنتز)، می انجامد
که
 از یک سو در درون خود در بردارنده آنها ست و
از سوی دیگر نه اولی است و نه دومی   

·       تز و آنتی تز رابطه دیالک تیکی با هم دارند.
·       یعنی در آن واحد با هم اند و بر هم اند:
·       در وحدت و «مبارزه» با هم قرار دارند.

·       مسعود امیدی حرف دهن خود را حتی نمی داند.
·       به همین دلیل از کنش و واکنش و تضاد دم می زند.
·       تز و آنتی تز با هم تضاد دیالک تیکی ئی را تشکیل می دهند.

·       اگر شرایط عینی لازم برای رشد نطفه در درون بیضه مثلا دمای معین فراهم آید، نطفه با از آن خود کردن تدریجی محتوای بیضه (سفیده و زرده و غیره) رشد می کند و پس از طی تغییرات کمی به حد عینی معین می رسد و تحول کیفی می یابد.
·       یعنی به جوجه تبدیل می شود و از بیضه بیرون می آید.

·       این به چه معنی است؟   

7
و حاصل کنش و واکنش و تضاد بین این دو
به پدیده دیگری که
 اساسا پدیده جدیدی است (سنتز)، می انجامد که
 از یک سو در درون خود در بردارنده آنها ست و
از سوی دیگر نه اولی است و نه دومی   

·       جوجه که دربردارنده نطفه و محتوای تخم مرغ نیست.

·       کسی که برای توضیح نفی دیالک تیکی و نفی نفی از تریاد تز و آنتی تز و سنتز استفاده می کند از مفهوم نفی دیالک تیکی بی خبر است:
·       اقطاب دیالک تیکی پس از نفی، هر دو نفی می شوند.
·       سنتز مثلا جوجه، نتیجه نفی هم تز و هم آنتی تز است.

·       حل هر تضاد دیالک تیکی هم از همین قرار است:
·       حل تضاد دیالک تیکی یعنی قبض روح هر دو قطب دیالک تیکی.

·       نوزاد جانوران و انسان هم به همین سان است.
·       نوزاد که حاوی و حامل نطفه و مخلفات رحم مادرش نیست.

·       حل دیالک تیک اشرافیت برده دار و توده های برده هم به همین سان.
·       حل این تضاد به معنی پایان بردگی برده ها و اربابی اشرافیت برده دار است.

·       برده پس از سرنگونی نظام برده داری به رعیت بدل می شود و اشرافیت برده دار به اشرافیت فئودال بدل می شود.

·       نه از تاک نشان می ماند و نه از تاکنشان.

ادامه دارد.

۲ نظر:

  1. خسته نباشید
    سالها پیش سازمان پیکار نقدی بر نظرات ژرژ پولیتسر منتشر کرد
    ممکن است آن نقد را برسی کنید و به هم اندیشی بگذارید ؟

    نظرات احسان طبری در باره تضاد را برسی کنید و به هم اندیشی بگذارید

    ضد "کلمه" "واژه" "لغت" از جنبه لغت نامه یی چیست ؟

    یا بهتر است سوال کنم چه چیزهایی است

    و آنرا از چه جنبه هایی می توان برسی کرد ؟

    نظرات عبدالکریم سروش را پروفسور آگاهی نقد کرده اند
    ممکن است آنرا به هم اندیشی بگذارید ؟
    خسته نباشید
    زنده باشید

    پاسخحذف