۱۳۹۵ بهمن ۸, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (495)


فصل بیستم
توسعه علوم طبیعی و فلسفه بورژوائی واپسین:
فیزیک، بیولوژی، روانشناسی
جان ارپن بک
اولریش روزه برگ
برگردان
شین میم شین

پیشکش به 


دکتر تقی کی منش
( 1303 ـ 1362)
در بهمن 1361  
بازداشت و در سال 1362 اعدام شد.

بخش چهارم
پسیکولوژی (روانشناسی)  
ادامه

50
·       در تداوم بخشیدن به فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان، قبل از همه، هربرت، فریز  و بنکه به توسعه فلسفی سیستم های پسیکولوژیکی تعین یافته همت گماشتند، که همزمان درک دیگری از شعور و شخصیت و درک مته متیزه گشته ممکنه ای از واقعیات امور روانی ارائه می دادند.

51
·       پاسخ ها به مسئله جسم و روح در هر دو گروه اول، عمدتا مکانیسیستی بود و در گروه سوم به طرز تأثیر متقابل فرضیه ای، رنگ عمدتا ایدئالیستی ـ اسپیریتوئالیستی (روحگرائی) داشت.
·       البته بدون اینکه فرم های گذار نادیده گرفته شوند.   

52
·       گشتاور تأسیس واقعی روانشناسی مبتنی بر علوم طبیعی را می توان در دو نکته زیر مشاهده کرد:  

الف
·       اولا در آثار پسیکوفیزیک (1860) توسط فشنر.      

ب
·       ثانیا در تأسیس اولین انستیتوی روانشناسی آزمایشی در شهر لایپزیگ آلمان، توسط ووندت در سال 1879  

53
·       فشنر به فرضیه بندی سختگیرانه ی توازی (موازی بودن، پاراله لیته) پدیده های روانی و فیزیکی همت گماشت که در قانون وبر ـ فشنر تبیین یافت:
·       تأثیر تحریک فیزیکی با ادراک تمایز تحریک روانی پیوند قانونمند دارد.

54
·       چیزهای روانی اما باید به مثابه زنجیرهای علی خاص خود فهمیده شوند و نه آن سان که ووندت تصریح می کند، به مثابه چیز های تقلیل پذیر به روابط علی فیزیکی.  

55
·       بدین طریق، وظایف فوق الذکر روانشناسی به طرز تیز تری از یکدیگر متمایز می شوند:   

الف
·       روابط قانونمند جهان فیزیکی با جهان روانی (احساس و تحریک) می بایستی در پسیکوفیزیک (فیزیک روانی) تجزیه و تحلیل شوند.      

ب
·       علیت رویداد های پسیکولوژیکی بنیادی، بویژه علیت رویداد های حسی، تصوری و ترکیبی را فقط می توان با اسلوب پسیکولوژیکی بررسی کرد.
·       ووندت خیال می کرد که این اسلوب پسیکولوژیکی را در خودشناسی (انالیز روند های روانی خویشتن خویش) پیدا کرده است.   

پ
·       روابط اجتماعی ـ تاریخی را می بایستی سرانجام در روانشناسی خلق ها بررسی کرد.  

56
·       حل مسئله جسم و روح در فرم توازی پسیکولوژیکی ـ بی کمترین تردید ـ با وحدت مادی جهان در تضاد قرار داشت.

57
·       این دوئالیسم اما این مزیت اسلوبی را داشت که بررسی مبتنی بر علوم منفردِ روابط پسیکولوژیکیِ را از شر آلودگی های متافیزیکی خلاص می ساخت.
·       آن سان که بنا بر پیشنهاد هلمن، به ماتریالیسم اسلوبی منجر می شد که تصویق و نفوذ مته متیکی در روانشناسی را طلب می کرد و بشدت تقویت می نمود.
·       (هلمن، «تاریخ روانشناسی»، 1967، ص 155)   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر