۱۳۹۵ دی ۱۱, شنبه

غلبه بر استالینیسم (8) (بخش آخر)


پروفسور دکتر ورنر هوفمن
برگردان
میم حجری

پیشکش به


امیر حسین آریان پور
پروفسور پهلوان پرولتاریا

فصل اول
تحول تمام اجتماعی
ادامه

عرصه ششم
ادامه

7
·       کمیسیون بازرسی کارگری ـ دهقانی در رشته های اقتصادی ـ قبل از همه ـ رعایت قوانین، برنامه های اقتصادی و مصوبات درونکارخانه ای را کنترل می کند.

8
·       هیئت های کنترل خلقی در شهرها، روستاها و مناطق مسکونی ـ قبل از همه ـ «به کنترل شیوه رفع حوایج مردم، خدمات اجتماعی، امور مسکونی، امور آموزشی، فرهنگ و امور بهداشتی و تندرستی می پردازد.»

9
·       بازرسی کارگری ـ دهقانی از اختیارات وسیع زیر برخوردار است:

الف
·       «بازرسی کارگری ـ دهقانی می تواند در چارچوب مسئولیت خویش، پرونده ها را مورد مطالعه قرار دهد.
·       از افراد مسئول مربوطه اطلاعات بخواهد.
·       رؤسا و معاونین مربوطه را از حق امتناع از پاسخ آزاد سازد.

ب
·       بازرسی کارگری ـ دهقانی باید تخطی های مکشوفه در زمینه مصوبات قانونی را به اطلاع ارگان های مسئول دولتی و اقتصادی برساند.

ت
·       کمیته و بازرسی های کارگری ـ دهقانی حق دارند به رؤسای ارگان های دولتی ـ اقتصادی دستور العمل های لازم را در راستای رفع نارسائی ها و نواقص بدهند.

پ
·       موارد زیر از اهمیت بنیادی برخوردارند:

1
·       نشو و نمای دموکراسی بی واسطه ی محلات و اماکن عمومی برای کل خلق در کلیه عرصه ها و امور جامعه، مهمتر از فونکسیون قانونگزاری و مدیریت است.

2
·       اینجا شهروندان می توانند از حوزه عمل خاص خویش، از چارچوب مشاهده و تجربه بلاواسطه خود پا فراتر نهند و وارد رابطه مبتنی بر شرکت فعال شخصی در مسائل عمومی جامعه گردند.

3
·       اینجا بیشتر می توان به امیدهای دموکراتیک بزرگتری برای آینده دل بست، تا به سر هم بندی کردن سیستم انتخاباتی معیوب و نارسای صوری همیشه همان.

4
·       بدین طریق در کشورهای نوع شوروی نوسازی عمومی در عرصه های مختلف به چشم می خورد.
5
·       تأثیرات روندهای جاری را هنوز نمی توان پیشگوئی کرد.

6
·       اگر زمانی این نظر مطرح بود که در این کشورها یک روشنفکریت ممتاز، یک فونکسیونریت بسته، یک بوروکراسی خارج از کنترل به قشر حاکمه نوینی، به «طبقه حاکمه» نوینی مبدل می شود، توسعه کنونی تأییدی بر آن نیست.

7
·       گسترش امکانات ورود به فونکسیون های دولتی، رواج مجدد مسئولیت شناسی و تعویض پذیری فونکسیونرهای انتخابی، مبارزه سرتاسری علیه «بوروکراتیسم» و علیه کبر و نخوت اداری، تشویق و تضمین نهادینه شده یک کنترل کارشناسانه و انتقاد از «پائین»، همراه با گشایش سراسری سیستم آموزش عمومی و تلاش در جهت ایجاد یک روشنفکریت پهناور و غیره حاکی از آنند که توسعه ـ بنا بر خواست رهبری نیز ـ به کدام سو می رود:
·       اقشار ممتاز سابق به مناسبات عمومی جامعه کارکردی شفاف برگردانده خواهند شد.
  
پایان 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر