۱۳۹۵ آذر ۳۰, سه‌شنبه

عینگرائی (اوبژکتیویسم) (1)


 ضد دیالک تیکی ذهنگرائی (سوبژکتیوییسم)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین

·       عینگرائی (اوبژکتیویسم) به طرز تفکرجهان بینانه و متدئولوژیکی ئی اطلاق می شود، که بنا بر آن، پژوهش علمی باید از هرگونه ارزیابی انتقادی، قضاوت طبقاتی، موضعگیری جانبدارانه نسبت به موضوع مورد پژوهش مبرا باشد.
·       به این دلیل، که گویا این امر بر علمیت پژوهش لطمه می زند.

1
·       اوبژکتیویسم بلحاظ سمیوتیک، یا جنبه عملی احکام، تئوری ها وغیره انسانی را منکر می شود و یا اگر جنبه عملی را برسمیت بشناسد، آن را بمثابه افزوده ای سوبژکتیو، دلبخواهی و زاید تلقی می کند.

2
·       اوبژکتیویسم را نباید با اوبژکتیویته (عینیت) یکی گرفت.

3
·       اوبژکتیویسم اگرچه مدعی پاسداری از خلوص عینیت است، اما بدلیل جانبداری از بیطرفی اجتماعی و نامشروطیت کامل پژوهش علمی، نه قادر به مبارزه بر ضد ایدئولوژی های غیر علمی است و نه قادر به حراست از علم، در مقابل نفوذ و تسلط نیروهای اجتماعی ارتجاعی است.

4
·       محکوم کردن پژوهش علمی به انفعال درمقابل تأثیرات اجتماعی، به معنی ممانعت از کاربست پژوهش، بمثابه ابزار عملی و انقلابی در تحولات جهانی است.

5
·       اعلام استقلال شناخت علمی، در مقابل موضعگیری های اصلی جهان بینانه، اوبژکتیویسم را ناگزیر به امپیریسم ناب نزدیک می سازد و خطاهای زیرین را به دنبال می آورد:

الف
·       جدا کردن دوئالیستی قوه شناخت و قوه قضاوت شعور انسانی و در مقابل هم قرار دادن آنها.

ب
·       جدا کردن دوئالیستی احکام مربوط به حقایق امور و قضاوت های ارزشی و در مقابل هم قرار دادن آنها.

پ
·       جدا کردن دوئالیستی اوبژکت شناخت و سوبژکت شناخت و در مقابل هم قرار دادن آنها.

ت
·       اوبژکتیویسم درعرصه جامعه منجر بدان می شود که ضرورت تاریخی و قانونمندی عینی جدا ازعمل سوبژکتیو انسان ها در نظر گرفته شود.

6
·       اوبژکتیویسم به عنوان اصل (پرنسیپ) تاریخ نویسی، خواهان «درک روابط تاریخی بدون توجه به کرد و کار انسانی است و بدین طریق خصلت ارتجاعی خود را نمایان می سازد.»
·       (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 3، ص 40)

7
·       مارکسیسم بر خلاف اوبژکتیویسم، بر جانبدار بودن پژوهش علمی و بویژه پژوهش علمی ـ اجتماعی تأکید می ورزد.

8
·       مارکسیسم به پژوهش عینی مناسبات و قانونمندی های اجتماعی می پردازد، تا از شناخت حاصله، نتایج عملی برای عمل انقلابی طبقه کارگر بدست آورد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر