۱۳۹۵ دی ۱۱, شنبه

سیری در فرمایشات محمد مجتهدی شبستری (4)


 محمد مجتهد شبستری
(۱۳۱۵ در شبستر)
چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند؟
(۰۵ دی ۱۳۹۵)
منبع:
وب ‌سایت شخصی محمد مجتهد شبستری
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون  

۲
 صاحب این قلم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷
چه در آن سالها که شخصا کار سیاسی می ‌کرد
 و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید،
همواره از این قرائت خشن و زیانبار انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده
 و برای رسیدن به قرائتی انسانی و معقول و اخلاقی از کتاب و سنت کوشیده است،
فکر می‌کند،
 هنگام آن رسیده که آن مراجع والامقام از برج عاج خود فروتنانه بیرون آیند، القاب توهم ‌آور را از خود بتکانند و خود را بالاتر از دیگران به حساب نیاورند و به شیوه همه دانشمندان راستین در محیط‌ هایی که از هاله ‌های آفت آمیز قداست های موهوم پاک است
مانند دانشگاه‌ های بزرگ کشور
حاضر شوند و روی در روی پرسش‌ کنندگان بنشینند
و شخصاً این مسئولیت اخلاقی را بپذیرند که
 به نقدهای عقلانی و اخلاقی جدی که به آراء و افکار و مشی آنها وارد است پاسخ گویند.

·       انتقاد محمد مجتهدی شبستری از مراجع تقلید حکومتی و توصیه  (هل من مبارز) او حاوی ایرادات فکری و عملی جدی است:

1
هنگام آن رسیده که آن مراجع والامقام از برج عاج خود فروتنانه بیرون آیند

·       محمد مجتهدی شبستری ـ خواه و ناخواه ـ دوئالیسم هرمه نویتیکی خوانش سنتی و خوانش مدرن از کتاب و سنت را به شکل دوئالیسم برج عاج نشینی و همامیزی با روشنفکریت دانش کاهی جامعه بسط و تعمیم می دهد.
·       بدین طریق، خامنه ای و کوسه و جنتی و مصباح و اجامر دیگر به عنوان والامقامان برج عاج نشین و امثال محمد مجتهدی شبستری به عنوان فقهای اکادمیکی (دانش کاهی)   قلمداد می شوند.

·       ایراد این انتقاد و پیشنهاد محمد مجتهدی شبستری در ایرئالیته و ایراسیونالیته (غیرواقعی و ضد عقلی بودن) این توصیه او ست:

2
هنگام آن رسیده که آن مراجع والامقام از برج عاج خود فروتنانه بیرون آیند

·       با شکست انقلاب بورژوائی سفید و پیروزی مجدد اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و قشر سنتی ـ عقب مانده بورژوازی ایران، جامعه بحران زده ی ایران در بستری از دیالک تیک بغرنجی به خود می پیچد:

3

·       این دیالک تیک، دیالک تیک واحد (یگانه)  ساده ای  نیست.
·       این دیالک تیک بغرنج شباهت غریبی به کمپلکس عروسک ماتوشکای روسی دارد:
·       دل هر عروسک دیالک تیکی را که بشکافی، عروسک دیالک تیکی دیگری در آن یابی.

4
·       اولین عرصه تشکیل و تشدید و التهاب این دیالک تیک، در خود طبقه حاکمه (اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوازی سنتی) است.
·       نظام اجتماعی فئودالی، نظامی مولتی سانترال (چندین مرکزی)  و در تحلیل نهائی، دسانترال (فاقد مرکزیت) است.
·       نظام اجتماعی فئودالی، نظام مولتی سانترال دسانترالی است.
·       نظام ملوک الطوایفی است.
·       هر خانی در خطه خلافت خود، قدرت سانترال (مرکزی)  مطلقه و خودکامه و همه کاره است.
·       تفاوت «دولت» فئودالی و دولت بورژوائی همین جا ست.

5
·       همین دیالک تیک مولتی سانترالیته ـ  دسانترالیته (چندین مرکزی ـ فقدان مرکزیت واحد) در روبنای ایده ئولوژیکی جامعه فئودالی، بازتاب و انعکاس می یابد:

الف

·       همین دیالک تیک ـ قبل از همه ـ در مرجعیت تقلید شیعه انعکاس می یابد.

·       محمد مجتهدی شبستری باید بهتر از هر کس بداند که در تئولوژی شیعی، هرمه نویتیک واحد و یکسانی وجود ندارد.
·       یعنی تفسیر واحدی از قرآن و روایت و حدیث و خبر و غیره وجود ندارد.

·       به همین دلیل به پیشنهاد محمد مجتهدی شبستری در زمینه فرود آئی آیات عظام از برج عاج و حضور در دانش کاه های الهیات نمی توان جامه عمل پوشاند.

ب


·       اگر خامنه ای و مصباح و کوسه و جنتی و کروبی و این و آن در ملأ عام ظاهر شوند، قبل از فرصت یابی به بحث با این و آن، باید به لت و پار کردن همدیگر بپردازند.
·       در این صورت، خلایق باید شاهد جنگ هرمه نویتیکی ـ تئولوژیکی و چه بسا حتی فیزیکی این اجامر باشند.
·       میان مراجع تقلید شیعی و میان آخوند های حوزه های «علمیه» متفاوت و حتی میان آخوند های حوزه «علمیه» واحد، هرمه نویتیک واحدی وجود ندارد.

·       این در ذات جزم ها (دگم ها) ست که هر ننه قمری، تفسیر سوبژکتیوی از آنها عرضه دارد و شق القمر کند.     

پ

·       اولین و خونین ترین نتیجه هرمه نویتیک «مراجع» تقلید شیعی در دیالک تیک گروه فرقان و مراجع تقلید حکومتی نمایان گشت.

·       اختلاف نظر هرمه نویتیکی از خطه نظر به عالم عمل عبور کرد و یکی از مهمترین شهدای این دیالک تیک هرمه نویتیکی خود مرتضی مطهری بود که پاره تن خمینی بود.

·       کوسه هم به زور بازو از منگنه خونین این دیالک تیک هرمه نویتیکی جان سالم بدر برد و وبال گردن ملت بدبخت گشت.

ت

·       اختلاف هرمه نویتیکی دیگر میان خط خمینی و اجامر مجاهدین خلق بطرز خشن و خونینی جامه جنگ پوشید و شطی از خون اعضای جامعه در دو سوی این جبهه جنگ فئودالی جاری شد و فاجعه کماکان ادامه دارد و آخر و عاقبتش هنوز معلوم نیست. 

ث

·       اختلاف هرمه نویتیکی دیگر میان خط خمینی و آیت الله العظمی شریعتمداری درگرفت که به اعدام مش صادوخ قطب زاده و تحقیر و تهدید و تخریب شریعتمداری انجامید. 

ج

·       اختلاف هرمه نویتیکی دیگر میان خط خمینی و آیت الله العظمی گربه نره درگرفت.
·       دست و پا زدن های گربه نره، حنای پس از عروسی خون بود، ولی در هر صورت نشانه تخلیلی بودن تصورات و توصیه جات محمد مجتهدی شبستری بود.

6
هنگام آن رسیده که
 آن مراجع والامقام از برج عاج خود فروتنانه بیرون آیند

·       این هرمه نویتیک فئودالی فقط به مراجع تقلید شیعی محدود نمی شود.
·       ما در میان گله مدعیان دفاع از منافع توده نیز شاهد اختلافات هرمه نویتیکی فئودالی دیرمان هستیم.
·       هر ننه قمری مدعی خوانش خاص خویش از مارکسیسم است.
·       به همین دلیل هزاران دار و دسته کمونیستی از در عقب تشکیل شده اند که بدتر از مراجع تقلید شیعی، تشنه به خون یکدیگر اند.

·       هر خری برای خود مرجع تقلیدی است و گله ای مقلدین کور و کر و کودن به دنبال می کشد.

·       بندرت می توان احدی از این میان پیدا کرد که حاضر به هماندیشی با تو باشد و توطئه و فتنه ای در ته دل نداشته باشد.

7
هنگام آن رسیده که آن مراجع والامقام از برج عاج خود فروتنانه بیرون آیند

·       ما از دهه های متمادی به این ور، هم در مقیاس ملی و هم در مقیاس بین المللی، شاهد همین هرمه نویتیک فئودالی در جنبش کارگری و رهائی بخش ملی هستیم.
·       کلافه کننده است:
·       به محض اینکه زنی از شوهرش طلاق می گیرد، گروه و سازمان و حزب مربوطه دچار انشعاب می شود.

·       این اجامر همانقدر صاحب نظر اند که مراجع تقلید حکومتی صاحب نظر اند.

·       اینها حتی از حل معادله دو مجهولی عاجزند:

الف
·       به همان سان که میان خوانین فئودالی جنگ بی پایان و بیهوده جریان دارد، به همان سان نیز میان تصاویر خوانین فئودالی، یعنی میان مراجع تقلید مذهبی و لائیک و حتی میان اخوندهای مذهبی و لائیک چلقوز منفرد، جنگ بی پایان و بیهوده جریان دارد.

ب
·       به همان سان که هر خانی تشنه به خون خان دیگر است، هر مرجع تقلید مذهبی و لائیکی تشنه به خون مرجع تقلید مذهبی و لائیک دیگر است.

پ
·       چه بسا حتی هر آخوند مذهبی و لائیکی، رقیب آشتی ناپذیر آخوند مذهبی و لائیک دیگر است.

·       محمد مجتهدی شبستری می خواهد که این مراجع تقلید، ترک برج عاج کنند و از طویله ی در بسته مقلدین خویش خارج شوند و در ملأ عام عرض اندام کنند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر