پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین
میم شین
IX
اصل علیت در
فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
ادامه
1
تفاوت علیت با ضرورت (جبر)
·
علیت با ضرورت (جبر) یکی نیست.
·
اگرچه پیوند علی حاوی خصلت جبری و یا ضرور است.
·
به عبارت دیگر، علت بالضروره (بطور جبری) معلول را پدید
می آورد، اما هر پیوند جبری و یا ضرور را (مثلا ضرورت منطقی را) نمی توان پیوند علی قلمداد کرد.
·
از این نقطه نظر، مفهوم ضرورت، عام تر از مفهوم علیت است.
·
از سوی دیگر در جهان عینی پیوندهای جبری و یا ضرور و
تصادفی وجود دارند.
·
پیوندهای تصادفی نیز علی اند.
·
برای اینکه علیت، شامل حال کلیه پدیده های جهان مادی می
شود.
·
از این نقطه نظر، مفهوم علیت، عام تر از مفهوم جبر و یا ضرورت
است.
2
تفاوت علیت با قانونمندی
·
علیت را نباید با قانونمندی یکی گرفت.
·
هر قانونی اگر چه به یک پیوند علی مربوط می شود، ولی همه
قوانین بنا بر محتوای خود بیانگر پیوند علی نیستند.
·
مثلا قوانین هندسه حاکی از روابط کمی و یا مکانی اند و
در رابطه علی نسبت بهم قرار ندارند.
3
تفاوت علیت با شرط
·
منطق صوری پیوند علی را با فرمول «اگر ـ پس» نشان می
دهد، ولی این فرمول خصلت پیوند علی را باندازه کافی روشن نمی کند.
·
(مثال برای فرمول «اگر ـ
پس»:
·
اگر بابان ببارد، خیابان خیس می شود. مترجم)
1
·
فرمول «اگر ـ پس» یک رابطه شرطی است و تنها می تواند
بیانگر یک شرط برای پدید آمدن معلول بطور کلی باشد.
2
·
اما هر شرط باید حاوی پیش شرط های معینی باشد، تا بتواند
علت گردد.
3
·
به عبارت دیگر هر شرطی علت نیست.
4
·
فرمول «اگر ـ پس» رابطه ای اکستن سیونال است و لذا نمی تواند رابطه اینتن سیونال علی را
بطور کامل منعکس کند که بطرز زیرین فرمولبندی می شود:
·
الف بالضروره ب
را پدید می آورد.
·
(اکستن سیونال،
احکام بهم پیوسته را می نامند که صحت و سقم آنها از صحت و سقم احکام بهم پیوسته
نتیجه گرفته می شود، نه از محتوای آنها.
·
اینتن سیونال احکام بهم
پیوسته ای را می نامند که صحت و سقم آنها نه از صحت و سقم احکام بهم پیوسته، بلکه
از محتوای خاص خود آنها نتیجه گرفته می شود. مترجم)
5
·
در منطق مودالیته کوشش می شود تا رابطه علی بطرز فرمالیزه
شده نشان داده شود.
·
مراجعه کنید به علت، معلول، تأثیر متقابل در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر